Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Fler kunder får sina läkemedel direkt: ”Apoteken tar sitt ansvar”

En ny mätning från TLV visar att allt fler kunder får sina receptbelagda läkemedel direkt vid första besöket på apotek.
- Apotekens arbete med att minska de negativa konsekvenserna av bristerna ger resultat, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har på uppdrag av regeringen undersökt öppenvårdsapotekens direktexpedieringsgrad för receptbelagda läkemedel, något som Svensk Farmaci skrivit om flera gånger tidigare.

Direktexpedieringsgraden beskriver andelen av alla receptrader eller kundbesök där kunden fått ut den önskade mängden förskrivna läkemedel i samband sitt apoteksbesök. Det är ett mått på hur väl apoteken uppfyller målet att expediera så många kunder som möjligt direkt.

Mätningar genomfördes både på de fysiska apoteken och på e-handelsapoteken under maj 2025.

Mellan den 19 och 25 maj 2025 genomförde TLV mätningen på 150 slumpmässigt utvalda fysiska öppenvårdsapotek i hela landet. Mätningen genomfördes med hjälp av en enkät, som alla expedierande farmaceuterna fyllde i efter varje receptexpediering.

Varje deltagande apotek medverkade under en dag.

Parallellt genomförde TLV ett pilotprojekt med den så kallade ”efterfrågeknappen” i receptexpedieringssystemet, funktionen ”missad försäljning”, varje gång ett receptläkemedel inte kunde expedieras för att det saknades i lager.

Syftet var att utvärdera om användningen av efterfrågeknappen på sikt kan ersätta den mer resurskrävande enkäten.

Pilotprojektet gjordes på 75 andra apotek än de som deltog i mätningen av direktexpedieringsgraden.

Ytterligare en mätning genomfördes inom e-handeln med hjälp av data ur e-handelsapotekens affärssystem. Den mätningen inom e-handel genomfördes för första gången.

Nu är mätningen genomförd och rapporten från TLV visar att 95,5 procent av alla recept kunde expedieras helt eller delvis direkt på apotek – och att 91,8 procent av kunderna fick alla sina läkemedel vid samma besök.

Jämfört med resultaten vid mätningen 2019 är resultaten något högre, och TLV bedömer därför att tillgängligheten till läkemedel på de fysiska apoteken är fortsatt hög.

2019 var direktexpedieringsgraden 91,1 procent per receptrad respektive 85,3 procent per kund.

Den främsta orsaken till att ett läkemedel inte fanns tillgängligt direkt, var att det normalt inte finns på lager eftersom det sällan efterfrågas. I 11 procent av fallen berodde det på restnoteringar, vilket är en tydlig minskning jämfört med 2019.

I pilotundersökningen med den så kallade ”efterfrågeknappen” var direktexpedieringsgraden per receptrad 97,6 procent. Metoden ger inte lika mycket information som enkätundersökningen, men trots det bedömer TLV att den med viss utveckling kan bli ett mindre resurskrävande alternativ till enkätundersökningen.

Vad gäller mätningen av e-handeln bedömer TLV att den behöver utvecklas eftersom E-handelns kunderbjudande och affärsmodell skiljer sig på många sätt från de fysiska apotekens.

E-handelsapotekens interna leveransprecision, det vill säga andel av alla beställningar som kunnat överlämnas till leverantör på utsatt tid, låg mellan 92,7 och 100 procent. Det är ett högt men också förväntat utfall.

Mätningen lämnar samtidigt lite eller ingen information om hur väl e-handelsapoteken bidrar till kundernas tillgänglighet till receptläkemedel, eftersom den enbart mäter apotekets insats.

Efter att ha utvärderat mätningen föreslår TLV att:

  • mätningar med efterfrågeknappen används under en vecka årligen för att följa direktexpedieringsgraden på fysiska apotek
  • enkätundersökningar inte genomförs regelbundet, utan bara när det finns ett behov av att samla in mer information än själva direktexpedieringsgraden för just kunder på fysiska apotek
  • nya metoder tas fram för att bättre kunna mäta e-handelsapotekens bidrag till läkemedelstillgängligheten.

Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening, välkomnar resultatet och ser det som ett viktigt kvitto på apotekens arbete med att förbättra lagerhållning och tillgänglighet.

— Det är mycket glädjande att direktexpedieringsgraden ökar. Det visar att apoteken tar sitt ansvar för att kunder ska få sina läkemedel utan onödiga väntetider, säger Johan Wallér i ett pressmeddelande.

Sedan lagändringen den 1 juli 2023 är apoteken skyldiga att anpassa sina lager efter lokal efterfrågan.

— Läkemedelsbrister är fortfarande ett stort problem i Sverige. Men den här mätningen visar att apotekens arbete med att minska de negativa konsekvenserna av bristerna ger resultat. Genom god lagerplanering, tät dialog med leverantörer och flexibilitet i receptexpedieringen lyckas apoteken i allt högre grad möta patienternas behov, säger Johan Wallér.

Sveriges Apoteksförening välkomnar även TLV:s fortsatta arbete med att utveckla mätmetoder och ser fram emot att bidra till ytterligare förbättringar i läkemedelsförsörjningen.

— Det saknas dock fortfarande viktiga verktyg för apoteken att hjälpa kunderna vid apoteksdisken för att byta till tillgängliga läkemedel vid bristsituationer. Vi ser fram emot förslag i Läkemedelsverkets pågående regeringsuppdrag om att öka tillgängligheten till läkemedel, säger Johan Wallér.

Läs mer >> Nu mäter TLV om apoteks­­kunder får sina läkemedel direkt

TLV och branschen ska mäta om ­kunder får sina läkemedel direkt

TLV utvecklar metod för att mäta apotekens direkt­­expedierings­­grad

Så ska TLV mäta om apoteks­kunder får sina läkemedel direkt

Mest läst