Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Försäljningen av läkemedel ökar kraftigt

Den svenska läkemedelsförsäljningen ökade under 2022. Vårdskulden i spåren efter pandemin är en förklaring.

Det går bra för läkemedelsbolagen. De 100 största av dem, som står för majoriteten av den svenska marknaden, hade en sammanlagd försäljning 2022 på drygt 45 miljarder kronor visar siffror från Bonnier Pharma Insights som Dagens Industri var först med att uppmärksamma.

Det innebär en ökning med drygt 13 procent jämfört med året innan.

Johnson & Johnsons dotterbolag Janssen-Cilag toppar den svenska försäljningslistan av läkemedel för 2022 för andra året i rad efter en fortsatt kraftig tillväxt på 34 procent. Det betyder att Janssen i fjol sålde läkemedel för drygt 3,3 miljarder kronor på den svenska marknaden.

Det är inte bara Janssen-Cilag som det har gått bra för under 2022.

— Generellt har originalföretagen haft ett riktigt bra år och fortsätter växa sig starkare. En förklaring är att sjukvårdsskulden sedan covidåren speglar sig i siffrorna, och att vi därför ser denna starka tillväxt, säger Linda Käll, markets insight manager på Bonnier Pharma Insights till Dagens Industri.

Bland de tio företagen i topp är det bara Orifarm och Novartis som har lite svagare utveckling. Orifarm har tredje största försäljningen i Sverige med 2,3 miljarder kronor men tappade drygt 8 procent i fjol.

Astra Zenecas svenska försäljning ökade med 40 procent i fjol till drygt 1 miljard kronor. Men det räcker bara till en 16:e plats på listan skriver Dagens Industri.

Läs mer >> Så ser läkemedelsmarknaden ut 2022

Mest läst