Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apotekets svar på kritiken: Ska lösa akuta behov

Det har riktats kritik mot att många apotek inom Apoteket AB uppmuntrar kunder att ta kontakt med samarbetspartnern Doktor 24 för att förnya recept. Men Apoteket menar att den uppmuntran endast är till för att lösa akuta behov för patienterna.

Det är i en debattartikel på Expressen Debatt som Magnus Isacson, ordförande för Svensk förening för allmänmedicin, och regionrådet Irene Svenonius (M) efterlyser en lagändring så att apotek förbjuds från att äga vårdgivare. De menade att ägandena skapar många etiskt tveksamma situationer och framhävde bland annat att många apotek inom Apoteket AB uppmuntrar kunder att kontakta Doktor 24, som kedjan investerat i.

Magnus Isacson och Irene Svenonius var framfört kritiska till att patienter uppmuntras att förnya sina recept hos Doktor 24 istället för att hänvisas till sin läkare eller vårdcentral.

Apoteket AB bekräftar att deras personal kan hänvisa till Doktor 24, men menar att det då handlar om att lösa akuta behov för patienterna.

“Det händer ofta att våra kunder kommer in på ett apotek och där upptäcker att deras recept gått ut. Det kan vara fredag eftermiddag, ordinarie läkare eller vårdcentral har stängt och det finns en risk att kunden får ett avbrott i sin läkemedelsbehandling,” skriver Apotekets chefsfarmaceut Louise Skalin i en kommentar till Svensk Farmaci.

Louise Skalin, chefsfarmaceut vid Apoteket AB.

Hon skriver också att den pågående digitala utvecklingen inom hälso- och sjukvården medför att nya samarbeten uppstår, för att möta människors behov av tillgänglighet till läkemedel och annan medicinsk behandling.

“Genom samarbetet med Doktor 24 kan Apoteket erbjuda en tjänst för kunder som behöver tillgång till förskrivet läkemedel och fortsätta sin behandling. Denna tjänst för receptförnyelse gäller enbart om kunden under de senaste 15 månaderna använt läkemedlet. Normalt utfärdas recept för ett uttag, detta för att lösa det akuta behovet innan kunden kan kontakta sin ordinarie läkare,” skriver Louise Skalin.

Mest läst