Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Panelen: Tre farmaceuter svarar

Vilka fördelar/svårigheter ser du med att ge rådgivning om läkemedel vid näthandel jämfört med på fysiska apotek?

 

Anna Bengtsson, receptarie, jobbar sedan fem år på Apotea:

– Jag upplever att jag har mycket bra stöd för rådgivning. Vi skickar med förtryckta lappar med utförlig och lättläst information, om hur ett läkemedel ska användas exempelvis. På apotek är det högt tryck och man vet inte alltid om kunden minns det man sagt, med här når informationen fram. Jag ringer upp kunder 3–4 gånger om dagen när dialog behövs. En gång om dagen kan jag behöva pausa ordern, om jag inte får tag i kunden. EES är ett otroligt fint stöd som vi använder hela tiden.

Erna Blazevic, receptarie, jobbar sedan två år inom Kronans Apoteks näthandel:

– Min erfarenhet är att ett fysiskt möte ofta är bättre, men även vid näthandel ger vi råd när vi tycker att det behövs. Antingen genom att mejla eller ringa kunden, vilket sker vid ungefär 10 procent av alla order. Annars skickar vi med handskrivna lappar med individuell information, exempelvis om det är första gången en kund får ett läkemedel. EES använder vi jämt, både på apotek och i näthandeln. Kunderna har också alla möjligheter att välja att kontakta oss om de har frågor om sina läkemedel.

Dijana Lolic, farmacie kandidat (via biomedicinskt program), jobbar sedan tre år inom Apoketet AB:s näthandel:

– Med allt det stöd vi har runtomkring tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan att ge rådgivning vid e-handel och på apotek. Att använda EES är en vana, man måste få in att trycka på EES-knappen. Vi har även regelverk att hålla oss till som underlättar användningen av EES. När det behövs dialog med kunden hör jag av mig per telefon eller mejl, helst via telefon eftersom vi inte får skriva ut hela läkemedelsnamn i mejl och det kan uppstå missförstånd då. Jag tar kontakt när jag uppmärksammar något, till exempel att det Ipren de också köpt receptfritt inte fungerar ihop med deras receptbelagda blodtrycksmedicin. Hur ofta jag hör av mig är olika dag från dag. Något jag skulle vilja lyfta är, att ju mer e-handeln växer desto viktigare är det att vi far- maceuter verkligen använder vår kompetens.

Så många EES-slagningar görs

Svensk Farmaci har frågat några apoteksaktörer hur ofta Elektroniskt expertstöd, EES, används vid näthandel för att se hur det aktuella receptet passar med kundens övriga läkemedel. EES-slagningen kan ge farmaceuten anledning att initera rådgivning.

Kronans Apotek: I genomsnitt 40 procent 2020. Jämförbart med fysiska apotek.

Apoteket AB: 30 procent vecka 52 2020. Ingen uppgift om fysiska apotek.

Apotea: 94  procent. Enbart näthandel.

Apotek Hjärtat: 49 procent i genomsnitt. (Varierande mellan 30 och 68 procent från vecka till vecka). Fysiska apotek: cirka 30 procent.

Andra läser