Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Varumärket rekordstarkt”

Apoteket AB fick vid bolagsstämman idag nya ägardirektiv som förändrats på tre punkter. Enligt en dagsfärsk undersökning är bolagets varumärke nu i princip det starkaste i Sverige.

I dag höll Apoteket AB årsstämma på sitt huvudkontor. Statssekreterare Karin Johansson medverkade som ägarrepresentant.

Vid stämman antogs nya ägardirektiv. Dessa innehåller, enligt styrelseordförande Christian Jansson, tre förändringar jämfört med den föregående ägarinstruktionen.

Företagets särskilda åtagande vad gäller praktikplatser upphör, IT-övergångslösningen ska tillhandahållas fram till årets slut, och klausulen som förhindrade ett samarbete med Ica om shop-in-shop-apotek har tagits bort.

I övrigt anges som tidigare bland annat att Apoteket AB inte får nyetablera apotek snabbare än vad som krävs för att bibehålla bolagets marknadsandel. 

Apotekets vd Ann Carlsson summerade 2010 och pekade ut färdriktningen inför framtiden.

Bland företagets prioriteringar 2011 finns att ”bredda affären” med exempelvis läkemedelsautomater, förnya och modernisera butiksnätet och fortsätta att föra över apotek till franchisedrift.

Hon nämnde särskilt satsningen på Apoteket Farmaci Direkt, en ny tjänst inriktad på läkemedelsrådgivning till vård och omsorg via internet.

Ann Carlsson berättade också om en dagsfärsk undersökning från företaget Reputation Institute, som i princip rankar företagets varumärke högst av samtliga Sveriges varumärken, före exempelvis Google.

Andra läser