Man döms efter knivrån på apotek
Den man som utförde ett knivrån mot ett apotek i Sundbyberg i Stockholm i mars i år har nu dömts.
Mannen döms till rättspsykiatrisk vård för gärningarna.
Mannen, som är i 30-årsåldern, döms för rån och narkotikabrott, rapporterar lokaltidningen Mitt i.
Det var den 4 mars i år som polisen i samband med händelsen fick rycka ut till apoteket. Rånet hade fångats av övervakningskameror inne på apoteket där mannen syntes gå fram till kassan, ta fram en kniv och placera en svart dragväska på disken.
I tidigare förhör med polisen har mannen uppgett att han bett om det narkotikaklassade läkemedlet tramadol. Han hävdar att han inte ville skada någon med kniven, utan bara skrämmas. Efter rånet lämnade mannen apoteket med totalt 350 tabletter tramadol.
Ingen skadas under råntillfället, men kvinnan som stod i kassan blev enligt tingsrätten ”mycket chockad och rädd och uppfattade situationen som allvarlig”, skriver Mitt i. Kvinnan ska också ha tryckt på larmknappen flera gånger, innan hon gick iväg och hämtade tabletterna, för att rånaren inte skulle skada någon av apotekets kunder eller medarbetare.
Mitt i skriver att det under utredningen hittades en del tabletter av samma sort som dem som stals hemma hos mannen.
Mannen har erkänt både rån och narkotikabrott och döms till rättspsykiatrisk vård för gärningarna.
Läs mer >>