När Apohem flyttade till Kallhäll i Järfälla byggde de ett eget hus, inne i den stora byggnaden, bara för farmaceuter.
Apohem är en utmanare på nätapoteksmarknaden i Sverige. De konkurrerar inte bara med de andra nätapoteken, och kedjorna, om kunderna och intäkterna utan även om farmaceuterna. När de i maj 2025 flyttade sin huvudverksamhet från 4 000 kvadratmeter i Årsta i Stockholm till 25 000 kvadratmeter i Kallhäll i Järfälla gjorde de därför ett aktivt val att skapa en arbetsmiljö som är anpassad efter hur farmaceuter helst vill jobba.
Ett ljudisolerat eget hus inne i det nya logistikcentret som är anpassat efter de unika arbetsförhållanden som råder för farmaceuter, skapat efter deras önskemål. De kallar det farmaceuternas egen värld, Pharmaworld.
— Jag tror att vi är först med att bygga något sådant direkt efter farmaceuternas behov av en bra arbetsmiljö, säger vd Gustav Hasselgren.
— När vi började prata om nytt logistikcenter var det här en av de centrala frågorna: hur hur kan vi som arbetsgivare attrahera och behålla farmaceuter över tid. Det är enorm konkurrens om duktiga farmaceuter. Vår intention var att göra något som gör att farmaceuter kommer till oss, men också gör att de trivs så bra att de stannar.
”Det skulle inte förvåna mig om vi har dubbelt så många farmaceuter om ett år”, säger vd Gustav Hasselgren.
Gustav Hasselgren säger att självklart ska deras farmaceuter ha bra ersättning men de ska också ha arbetsuppgifter som är inspirerande, som respekterar deras profession och ledare som är duktiga på att driva verksamheten med stort hjärta och kan utveckla organisationen.
— Inget av det vi har byggt här är av en slump. Vi ser det som ett sätt att vinna de bästa farmaceuterna och få dem att stanna. Vi vill att det här ska vara en arbetsplats som man blir glad av att komma till.
I dag är 10 av de 250 anställda farmaceuter. Enligt Gustav Hasselgren kommer de ”alltid” att rekrytera.
— Det skulle inte förvåna mig om vi har dubbelt så många farmaceuter om ett år. Vi har rätt team på plats, och vi kommer att fortsätta att växa.
Gustav Hasselgren berättar att Apohem har haft en ”enorm tillväxtresa” med många duktiga konkurrenter att slåss mot. Nu är de uppe i en miljard i omsättning.
Omsättning på en miljard, men går ni med vinst?
— Nej, inte än men vi är mycket nära. Det har varit en medveten strategi. I år hade vi kunnat trycka oss åt det hållet, men dels behövde vi göra stora investeringar i det här lagret, dels tänka på längre sikt och göra oss redo inte för en miljard utan fem miljarder.
När går ni med vinst?
— Vad jag kan säga är att nästa år når vi break even. Det är nästa stora milstolpe.
Apotekare Michaela Skog är chefsfarmaceut och har varit med att om bygga upp företaget under de sju år hon arbetat på Apohem. Hon är väldigt nöjd med Pharmaworld.
— Jag är så glad att vi vågade göra de här investeringarna, bygga en bra arbetsmiljö och göra något riktigt bra av vår idé, säger hon och fortsätter:
— Som farmaceut på ett nätapotek måste man använda sin farmaceutiska kompetens på ett annat sätt då man inte har kunden framför sig. I och med att man inte kan fråga kunden rakt ut om de är insatta i sin läkemedelsbehandling eller har förståelse för hur preparaten ska användas, så behöver man kunna prioritera vilken information som är viktig att kunden får ta del av.
Michaela Skog är chefsfarmaceut och har varit med om att bygga upp företaget under de sju år hon arbetat på Apohem.
Vem kom på namnet Pharmaworld?
— Jag tror att det var Gustav som nämnde det första gången, men jag tog fasta på det eftersom det beskrev något viktigt. Det handlar om att vi vill visa att vi satsar på farmacin och farmaceuterna – och det vill vi att man ska känna av, i allt från inredning till arbetsytor och ljusinsläpp. Vi var väldigt noga med att det inte bara skulle bli en vit kontorsyta, säger Michaela Skog.
Michaela Skog lyfter fram hur viktig rollen som farmaceut är i ett tillväxtbolag som Apohem.
— Vi driver en patientsäker verksamhet i en snabbfotad miljö där man behöver kunna arbeta ostört men ändå ha nära till produktionen. Det handlar om att skapa optimala förutsättningar för farmaceuter samtidigt som vi behöver känna samhörighet med resten av teamet och hela tiden kunna följa flödet.
— Vi vill att farmaceuterna ska få ägna sig åt det farmaceutiska – det de är utbildade för, säger hon.
Byggnaden där farmaceuterna sitter är ljudisolerad och särskilda slussar gör att ljudvolymen hålls nere.
— Jag var ärligt talat orolig för ljudnivån, därför valde vi att ha skjutdörrar som stängs snabbt och håller ljudet ute. Varje gång jag kommer hit omsluts jag av tystnaden och det här lugnet. Det är en känsla, och det blev till och med bättre än vi hade tänkt, säger Michaela Skog.
Era ansträngningar för att locka hit farmaceuter verkar fungera, ni har en hel bunt ansökningar?
— Massor, och det är superkul! Nu fokuserar vi på att vidareutveckla den goda stämningen och samtidigt satsa på kompetensutveckling. Vi vill säkerställa att vi hela tiden lär oss något nytt, låter teamet vara delaktigt i projekten och inte tappar bort individen, säger Michaela Skog.
I loungen sitter apotekare Paulina Edward med sina kollegor.
— Jag valde det för att det är närmre mitt hem och jag hade hört så mycket gott om Apohem. Jag gav det en chans och känner att det är en bra plats att stanna på, säger Paulina Edward.
Paulina Edward är apotekare på Apohem.
De jobbar fem dagar i veckan, i tre olika skift och även helgen är bemannad. Vilka som jobbar helg har de fått bestämma själva efter hur det passar deras privatliv och familjesituation. Arbetet är uppdelat i olika moment som de roterar mellan under dagen då de även fysiskt byter skrivbord för att få variation.
Farmaceuterna roterar mellan fyra huvudsakliga arbetsområden: förberedande orderhantering inför plock, utredning av beställningar som kräver kontakt med kund eller förskrivare, slutgiltig granskning och godkännande av beställningar samt kundrådgivning via telefon, mejl och chatt.
En beställning kontrolleras två gånger och ofta av två olika farmaceuter, vilket gör att eventuella fel fångas upp innan det lämnar lagret. Det finns även möjlighet till läkemedelsberedning, även om det är väldigt sällan det sker.
Har ni nytta av er utbildning och erfarenhet?
— På öppenvårdsapotek kan det ibland kännas som att man tvingas ge rådgivning, och kunderna vill inte lyssna för de är så stressade. Här är det på helt annat sätt för kunderna har själva hört av sig till oss och är då villiga att lyssna. Det känns som att jag verkligen hjälper till, säger Paulina Edward.
En beställning kontrolleras två gånger och ofta av två olika farmaceuter.
Känner ni att ni gör skillnad och nytta?
– Ja, det tycker jag. Ta exempelvis restnoteringar. Jag har alla förutsättningar att hjälpa kunderna. På ett öppenvårdsapotek blir man mer stressad, märker hur kön växer och man har inte tid att söka igenom allt. Här känner jag att vi gör skillnad, säger Paulina Edward och fortsätter.
— Det är positivt med de varierande arbetsuppgifterna. Det gör att det känns roligt, och jag blir inte uttråkad.
— Här har vi kollegor, det kan jag sakna på öppenvårdsapotek. Vi kan alltid fråga varandra. Vi kan byta uppgifter. Är jag lite hes och inte kan prata i telefon då kan någon annan ta den uppgiften.
Kizo Nawroz, receptarie i grunden, har titeln head of pharma och har personalansvar för gruppen.
— Det här är något som jag verkligen vill testa. Rollen är ny och det är väldigt spännande. Det som lockade mest med tjänsten var att här får jag jobba mer farmaceutiskt än på fysiskt apotek, säger Kizo Nawroz.
Kizo Nawroz är receptarie i grunden och har titeln head of pharma med personalansvar för gruppen.
— Jag tror att jag har en fördel i att jag själv är farmaceut när jag har personalansvar. Vi förstår varandra. Som farmaceut jobbar vi alltid med kunderna i fokus och med att göra rätt kvalitetsmässigt.
Vad skulle du säga är det bästa med den här arbetsplatsen?
— Företagskulturen. Det är väldigt familjärt, jag känner mig väldigt välkommen. Det kändes rätt från första stund jag klev in i lokalen. Kulturen som man har byggt här är annorlunda än alla de andra ställen jag har jobbat på, säger Kizo Nawroz.
— Jag vill skicka med till alla farmaceuterna där ute: våga testa en ny arbetsplats och kom till oss!