Apotea inleder samarbete med Postnord för fler eldrivna transporter.
Nätapoteket Apotea säger upp avtalet med Einride och inleder ett nytt samarbete med Postnord som från och med slutet på september sköter alla transporter från Apoteas lager i Morgongåva, uppger Apotea i ett pressmeddelande.
Samarbetet med Einride, som inleddes 2022, reduceras nu till att omfatta en enda självkörande lastbil som hanterar transporter mellan olika lager i Morgongåva.
Varje år skickar Apotea många miljoner paket och genom det nya samarbetet med Postnord och deras eldrivna lastbilar blir en växande andel av dessa leveranser nu helt utsläppsfria.
Tidigare använde Apotea eldrivna transporter från lagret i Morgongåva till Stockholm, medan den så kallade mid-mile-sträckan mellan terminalerna drivits med biodrivmedel (HVO).
Med den nya lösningen elektrifieras nu även denna del av transportkedjan.
Yasmina Djedou, fraktansvarig på Apotea.
Utbyggd laddinfrastruktur i Morgongåva och vid Postnords terminal i Veddesta gör det möjligt att köra dygnet runt med elfordon.
— Vi har länge haft målet att kunna erbjuda utsläppsfria leveranser hela vägen till konsument och flytta fram positionerna när det gäller hållbara leveranslösningar. Nu blir det verklighet – från det att paketet lämnar vårt lager i Morgongåva fram till kundens dörr. Det är ett stort och viktigt steg både för oss, klimatet och för e-handeln i stort, säger Yasmina Djedou, fraktansvarig på Apotea i pressmeddelandet.
De eldrivna lastbilarna används inte bara för att köra ut kundernas beställningar, utan även för att ta med returflöden och inleveranser från leverantörer på vägen tillbaka.
Enligt Apotea ger det en cirkulär logistiklösning där ”fyllnadsgraden maximeras, antalet körda kilometer minskar och både klimatnytta och kostnadseffektivitet förstärks”.
Pär Svärdson, vd Apotea.
Enligt Dagens Industri är avtalet inledningsvis värt 20 miljoner kronor om året.
— Postnord kunde erbjuda hela konceptet med sitt emissionsfria nätverk. Det är svårslaget, säger Apoteas vd Pär Svärdson till Dagens Industri.
Enligt Svärdson har Postnords satsningar på laddinfrastruktur och ett nätverk som inkluderar både eldrivna lastbilar och tåg till Malmö och Göteborg varit avgörande.
— Vid vår förra upphandling var de inte där, säger han.
Till att börja med kommer de utsläppsfria leveranserna att nå 500 000 hushåll. Pär Svärdsons mål är att leveranserna ska vara i princip emissionsfria i alla tätbebyggda delar av landet inom tre till fem år.
Läs mer >> Apotea dubbelt prisade – Pär Svärdson vinner guld som Årets grundare
Apotea igång efter storsatsning i Varberg: ”Viktig milstolpe”