Apotek blir första hjälpen för frågor om egenvård i Finland
Allt fler söker sig till apoteket i stället för vårdcentralen, visar ny undersökning.
- När den offentliga sjukvården blir alltmer överbelastad kommer patienter i allt högre grad vända sig till apoteken, säger Sonja Kallio på Finlands Apotekareförbund.
Allt fler söker sig till apoteket med sina frågor om exempelvis läkemedel, visar ny undersökning.
Farmaceuten på öppenvårdsapotek blir alltmer den patienterna frågar om alla typer av egenvård visar en rapport från Finlands Apotekareförbund, Suomen Apteekkariliitto, skriver Apteekkari.
Undersökningen genomfördes i maj-juni 2025 för att ta reda på vad kunderna oftast frågar om på apotek och omfattade 235 apotekare, det vill säga nästan 40 procent av Finlands apotekare.
När det gäller läkemedel ombads respondenterna att välja de tre vanligaste läkemedelsrelaterade frågorna. Eftersom samma respondent kunde välja ett antal ämnen, anger procentsatserna hur många av de svarande som nämnde ämnet bland de tre vanligaste.
Den helt klart den vanligaste frågan, 79 procent, var om läkemedlet var kompatibelt med andra läkemedel/relaterade läkemedel som patienten använder.
Det näst vanligaste frågan kring läkemedel, 44 procent, var: ”kan jag ta läkemedlet med mat?”
Den tredje, 40 procent, handlar om läkemedelsrelaterade biverkningar.
Sonja Kallio på Finlands Apotekareförbund påpekar att apotek alltid erbjuder medicinsk rådgivning. Målet med rådgivning är att se till att människor tar läkemedel på rätt sätt och säkert. Hon uppmuntrar apotekskunder att ställa frågor kring användandet av sin medicin.
— Farmaceuter har utbildats för att vägleda kunder i alla frågor som rör användningen av läkemedlet. Läkemedlen är aktiva ingredienser och personliga råd som tillhandahålls av apotek hjälper till att säkerställa att användningen är både lämplig och säker, säger Sonja Kallio till Apteekkari.
Förutom medicinsk rådgivning får farmaceuterna på apotek alltmer frågor relaterade till recept, 43 procent, till exempel om det är giltigt eller när och hur man förnyar receptet.
17 procent säger sig ha fått frågor om hur man kontaktar en läkare eller sjuksköterska, 15 procent om tillgången till läkemedel och 12 procent har fått frågor om priset på läkemedel.
— När den offentliga sjukvården blir alltmer överbelastad kommer patienter i allt högre grad vända sig till apoteken för att ställa frågor om egenvård, hälsa och tillgång till hälso- och sjukvård. Apoteksrådgivning används alltmer eftersom många människor upplever att apotek har låg tröskel och där kan de möta hälso- och sjukvårdspersonal ansikte mot ansikte utan tidsbokning, säger Sonja Kallio till Apteekkari.
Läs mer >> ”Finland har ett större fokus på patientsäkerhet”
Finska Apotekareförbundet varnar för falska nätapotek
Internationell träff i Stockholm för att forma gemensam framtid