Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Marknadsdirektör för den nya kedjan utsedd

Idag utsågs Tobias Karlsson till marknadsdirektör för de sammanslagna apotekskedjorna Kronans Apotek och Apoteksgruppen. Det gör den framtida ledningsgruppen i det nya bolaget komplett.

Nu är den tilltänkta ledningsgruppen för den framtida apotekskedjan Kronans Apotek/Apoteksgruppen komplett. Detta sedan den sista posten som marknadsdirektör nu är klar. Det blir Tobias Karlsson som tar den rollen.

— Jag är väldigt glad över att Tobias Karlsson ansluter till denna spännande resa. Hans erfarenhet av att bygga starka varumärken samt ledaregenskaper kommer att göra skillnad för det nya bolaget, säger Erik Sjögren, vd för den tilltänkta apotekskedjan i ett pressmeddelande.

Tobias Karlsson har en masters-examen i kognition från Linköpings universitet i botten och har sedan arbetat som marknadschef i ett antal företag som Ica, Polarn och pyret, Plantagen och hamburgerkedjan Max. Senast kommer han från en roll som vd för det lilla företaget Hénsus AB i Linköping som marknadsför en hårprodukt.

Tobias Karlsson, marknadsdirektör.

— Jag ser fram emot att lära mig en ny bransch med sina speciella förutsättningar. Det gemensamma bolaget med Kronans Apotek och Apoteksgruppen kommer att bli en stor spelare på apoteksmarknaden och det ska bli spännande att ta sig an den varumärkesresan, träffa alla kollegor och sätt i gång, säger Tobias Karlsson i pressmeddelandet.

Den nya kedjan kommer att bildas i början av oktober genom att Kronans Apotek och Apoteksgruppen går samman i ett nytt, gemensamt, bolag. Trots att det endast är veckor kvar tills sammanslagningen har den nya kedjan ännu inte något namn. Enligt uppgifter till Svensk Farmaci kommer det dröja till efter sammanslagningen innan ett namn kan presenteras.

Hela ledningsgruppen för den nya apotekskedjan:

Erik Sjögren, vd för det nya bolaget.

Erik Sjögren, vd, har lång erfarenhet av både fysisk och e-handel från Adidas och har därefter varit först försäljning och driftansvarig på Apoteksgruppen sedan 2019 och är nu VD på Apoteksgruppen sedan i januari i år.

Jenny Rådeström, sortiment- och inköpsdirektör i det nya bolaget.

Jenny Rådeström, sortiment- och inköpsdirektör. Jenny Rådeström är civilingenjör i industriell ekonomi och har idag liknande roll på Kronans Apotek sedan februari i år och tidigare många års erfarenhet från Menigo och ICA i liknande befattningar.

Sofie Almqvist, HR-direktör i det nya bolaget.

Sofie Almqvist, HR-direktör, har denna roll idag på Apoteksgruppen sedan 2019. Innan Apoteksgruppen var Sofie Almqvist med och utvecklade Synsams HR och utbildning under flera år.

Nina Wyholt Gradin, försäljning- och driftsdirektör fysisk handel i det nya bolaget.

Nina Wyholt Gradin, försäljning- och driftsdirektör fysisk handel, har under många år jobbat med försäljning och drift inom detaljhandeln, bland annat på Rizzo och Synoptik. Nina Wyholt Gradin har haft ansvar för försäljning och drift för Apoteksgruppen under 2022 och har dessförinnan haft roller som driftschef och regionchef.

Erik Romell, ekonomidirektör i det nya bolaget.

Erik Romell, ekonomidirektör, idag ekonomidirektör på Apoteksgruppen sedan 2021 och dessförinnan controllingchef på Apoteksgruppen. Senast innan apoteksbranschen kom Erik Romell från O ‘Learys där han bland annat var delaktig i riskkapitalbolaget Altors uppköp av bolaget.

Karin Pesula, kvalitet- och hållbarhetsdirektör i det nya bolaget.

Karin Pesula, kvalitet- och hållbarhetsdirektör. Karin Pesula är legitimerad apotekare och har många års erfarenhet inom apoteksvärlden och kvalitet, bland annat som kvalitetschef för Kronans Apotek och Svensk Dos.

Lina Hasic, E-handelsdirektör i det nya bolaget.

Lina Hasic, E-handelsdirektör, har under det senaste året varit med i den digitala transformation Kronans Apotek gjort. Innan Lina Hasic började på Kronans Apotek var hon flera år på Unilever och jobbade med digital försäljning och affärsutveckling.

Jurgis Rudgalvis, integrationsdirektör i det nya bolaget.

Jurgis Rudgalvis, integrationsdirektör, kommer senast från rollen som CFO för Euroapotheca och har varit en nyckelperson i affären och sammanslagningen. Jurgis Rudgalvis har bakgrund främst inom företagsförvärv vilket han tidigare även jobbat med inom Euroapotheca.

Tobias Karlsson, marknadsdirektör i det nya bolaget.

Tobias Karlsson, marknadsdirektör, har en masters-examen från Linköpings universitet och erfarenhet som marknadschef på företag som Ica, Polarn och pyret, Plantagen och hamburgerkedjan Max.

Mest läst