Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Fler kunder på fysiska apotek

Den fysiska handeln på Apoteket AB har ökat i takt med att fler vaccinerar sig och restriktionerna lättar. Samtidigt har den digitala omställningen förändrat kundernas beteenden i grunden.

Fler kunder börjar återvända till apoteken, det visar Apoteket AB:s kvartalsrapport, enligt ett pressmeddelande. Under perioden april-juni ökade nettoomsättningen, rörelseresultatet och rörelsemarginalen. Under förra årets andra kvartal påverkades omsättningen negativt av pandemin, men nu har försäljningen på konsumentmarknaden återhämtat sig.

–Vi gläder oss åt resultatförbättringen och kan också konstatera att den fortsatt höga tillväxttakten i e-handeln visar att kunderna uppskattar att kunna ta del av Apotekets produkter, hälsotjänster och rådgivning i flera kanaler, säger Ann Carlsson, vd för Apoteket, i pressmeddelandet.

Ann Carlsson, vd för statliga Apoteket AB.

Hon säger att Apoteket fortsätter att investera i lösningar som ska förenkla för deras kunder.

– Ett exempel är att vi genom en ny arbetsmodell, med digital och fysisk handel i tätt samarbete, kan erbjuda snabba leveranser från lokala apotek i hela landet, säger Ann Carlsson.

Apotekets kvartalsrapport

SAMMANFATTNING AV ANDRA KVARTALET 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 979 (4 601) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 121 (64) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 2,4 (1,4) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 97 (46) miljoner kronor.

SAMMANFATTNING JANUARI – JUNI 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 9 708 (10 006) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 178 (184) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 1,8 (1,8) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 141 (135) miljoner kronor.

Andra läser