Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Plexiglas installeras på många svenska apotek

På svenska apotek följer man inte den internationella farmaciorganisationen FIP:s rekommendation om att bära ansiktsmask. Istället är det plexiglas som installeras på alltfler svenska apotek, men inte alla.

På de svenska apotekskedjorna arbetas det för högtryck för att se till att säkerställa apotekspersonalens trygghet och smittskydd. Få verkar dock ha anamma den internationella farmaciorganisationen FIP:s rekommendation om att bära ansiktsmask. Istället är det plexiglasskydd som står högst i kurs hos många apotekskedjor.

På Kronans Apotek har man redan skruvat upp plexiglasskydd vid apoteksdiskarna på några apotek.

– Vi har startat ett test på ett tiotal apotek i Stockholmsregionen denna vecka som vi ska utvärdera och se hur det fungerar. Sedan kommer vi att fatta beslut om vi ska ta detta vidare ganska kvick, i början av nästa vecka, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Apotek.

Han flaggar dock för att det inte kommer att sitta plexiglas på alla Kronans apotek nästa vecka.

– Även om vi beslutar oss för detta så kommer det ju ta en stund innan det är uppe. Och det är inte säkert att det blir på alla apotek heller, vi kan komma att prioritera och sätta upp det där det kan vara lämpligt, säger han.

Samtidigt har Kronan en mängd rutiner utöver detta för att begränsa smittspridningen.

– Man måste tvätta händerna ofta, särskilt efter kontanthantering. Det är helt okej att man går ifrån och tvättar händerna efter att man har hanterat kontanter. Man ska också regelbundet sprita alla ytor som man tar på. Hur ofta är upp till varje apotek. Vi har inte gått ut med rekommendation om att sprita mellan varje kundmöte, det är möjligt att det kommer att behövas, säger Andreas Rosenlund.

Ett problem har varit att sprit till desinfektion har varit en bristvara, men enligt Andreas Rosenlund finns desinfektionssprit nu på alla Kronans apotek.

Vidare har man tagit fram skyltar och golvdekaler för att hålla avståndet 1,5 – 2 meter mellan kunder, apoteken kan besluta om att begränsa antalet kunder inne i apoteket samt uppmanat kunder via sociala medier att om man känner sig sjuk så ska man inte gå till apoteket. Istället försöker man slussa kunderna till e-handel eller använda ombud.

– Och om inget av det fungerar har vi en funktion där man kan ringa in så förbereder vi läkemedlen så kan man bara komma in och hämta, säger Andreas Rosenlund.

Frågan om ansiktsmasker till apotekspersonalen har varit uppe till diskussion flera gånger, berättar han, men något beslut om att införa det har inte fattats

– Det har varit en brist på ansiktsmasker. Vi har tyckt att det är viktigare att den här typen av material finns inom hälso- och sjukvården. De har ju en ännu större risk för dem att råka illa ut än medarbetare på apotek. Vi har därför hittills inte fattat något beslut om andningsmask på apotek, men vi följer utvecklingen, säger han.

 

På Apotek Hjärtat har man också infört en mängd nya rutiner för att minska risken för smittspridning av det nya coronaviruset på apoteken.

– Vi vidtar successivt olika åtgärder för att skydda vår personal och våra kunder. Bland annat har vi satt upp skyltar och dekaler där vi uppmanar våra kunder att hålla avstånd, betala med kort, visa upp leg för avscanning och att hosta och nysa i armvecket. Många apotek erbjuder också handsprit till kunderna innan de kommer fram till receptkanalen, säger Annika Svedberg, chefsapotekare Apotek Hjärtat.

När det gäller plexiglas har man kommit längre än Kronan och har redan ett beslut på införande på samtliga apotek.

– Vi kommer inom kort att installera avskärmande plexiglas vid kassor och receptkanaler på alla apotek. Vi uppmanar även sjuka och riskgrupper att inte komma in till apoteken själva, utan använda sig av ombud med fullmakt vid utlämning av receptbelagd medicin, för att minska risken för smittspridning, säger Annika Svedberg.

 

På Lloyds Apotek meddelar affärschefen Sebastian Wickberg via mejl att:

“Vi har initierat dagliga möten där vi diskuterar rörelser i vår omvärld och myndighetsbeslut som direkt eller indirekt påverkar vår verksamhet och vidtar åtgärder allt eftersom, nedan följer de primära åtgärder som vi gjort hittills:

  • Kontinuerlig information till medarbetare via uppdaterade guidelines/policys/mötesforum. Dessa är givetvis sprungna ur Folkhälsomyndighetens rekommendationer
  • Kraftiga restriktioner/förbud gällande resor, möten och apoteksbesök
  • Extra inköp av alcogel/handsprit öronmärkt till vår personal
  • Löpande information till våra kunder via hemsida, sociala medier och kundklubb. Vi har även information på samtliga entrédörrar för att minimera besök av personer som uppvisar symptom relaterade till covid-19.
  • Ökad frekvens och instruktion till vårt städbolag som städar i apotek
  • Installation av Plexiglas i samtliga apoteks recepturer och kassa, samt tejpmarkeringar i golv för att säkerställa avstånd mellan medarbetare och kund”

Även på Lloyds Apotek är plexiglas på samtliga apotek alltså lösningen.

 

Apoteksgruppen har inte fattat några sådana beslut. Edit Künstlicher, pressansvarig på Apoteksgruppen, meddelar via mejl att ”vi jobbar löpande med skyddsåtgärder och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Just nu gör vi följande åtgärder för att skydda både personal och kunder:

Vi har satt upp A3-skyltar utanför apoteken med följande instruktioner för kunder: ”Skicka vän eller ombud för att hämta ut läkemedel eller göra inköp vid symptom eller om i riskgrupp.”

Apoteken kan ange hur många kunder som ska vistas i apoteket samtidigt (beroende på storlek på apoteket).

Utökade städrutiner och frekvens av dessa uppdateras kontinuerligt. Till exempel torka av alla tangentbord flera gånger om dagen.

Avstånd till kassa/receptur – alla apotek har fått eller kommer få maskeringstejp att använda för att markera på golvet så kunder vet var de ska stå.

Utöver dessa åtgärder utreder vi även andra möjliga åtgärder som kan tänkas behövas framåt.

I Apoteksgruppens material använder de dock avståndet 1 meter istället för de 1,5-2 meter som FIP rekommenderar något som Edit Künstlicher motiverar med att de följer svenska Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

 

På Apoteket AB har man en särskild arbetsgrupp som sedan en månad tillbaka har jobbat med frågor om det nya coronaviruset. De har tittat hur de kan skydda både medarbetare och kunder, berättar Magnus Frisk, presskontakt på Apoteket AB.

Gruppen har tagit fram en särskilt åtgärdsplan i flera steg där det första steget togs i veckan för samtliga apotek.

– Vi tejpar upp avstånd både i receptkanalerna och vid kassorna för att underlätta för kunderna att hålla avstånd både till varandra och till personalen, säger han.

Nästa steg handlar om att begränsa antalet kunder inne i apoteket.

– Vi har använt det på något apotek redan under förra veckan. Då slussades kunderna enligt principen en ut en in, säger Magnus Frisk.

När det gäller frågan om plexiglas som ett barriärskydd är det inget som Apoteket AB har i sina planer nu.

– Vi har tittat på den lösningen och pratat med en hel del experter om det. Den är inte helt enkel. Plexiglas kan ge ett falskt skydd. Experterna säger att avstånd och handtvätt är bättre. Vi har inte uteslutit det, men det finns komplikationer med det. Så vi har inte tagit något beslut om det ännu, säger Magnus Frisk.

Detsamma gäller ansiktsmask till personalen, berättar han.

– Dels så finns det ju nästan inga masker att få tag på. De masker som ger ett skydd kräver dels lite utbildning och sedan är de väldigt tunga att andas igenom vilket gör att vi tror att det skulle vara svårt. Vi har diskuterat och värderat den frågan också och vi rekommenderar inte det. Det är en svår avvägning. Vi har stor respekt för den oro som finns bland medarbetarna, men vi måste också förhålla oss till vad som är ändamålsenligt och som ger ett riktigt skydd, säger han.

Mest läst