Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Jättesatsning på potentiell apotekskedja

Oriola-KD satsar på en helt ny butikskedja i Finland med inriktning på hälsa och skönhet. Butikerna ska utvecklas till apotek så fort som lagstiftningen tillåter. 1 000 personer ska anställas. Svensk Farmaci bad kommunikationschefen Terhi Kivinen berätta om planerna.

Satsningen görs tillsammans med detaljhandelskedjan Kesko, enligt ett pressmeddelande idag på morgonen. Inriktningen är hälsa, skönhet och välmående.

Första steget är 100 nya butiker och en onlinebutik. De första butikerna ska öppna i höst.

– Planen är att utveckla butikerna till apotek när lagstiftningen tillåter. Det har inletts en politisk process i Finland i den riktningen. Socialdemokraterna och politiker som de grönas Antero Vartia har tagit initiativ och nu finns en parlamentarisk arbetsgrupp som tittar på frågan om en avreglering av marknaden, säger Terhi Kivinen, kommunikationsdirektör på Oriola-KD, till Svensk Farmaci.

Läs mer om Antero Vartias initiativ i denna tidigare artikel.

Är lanseringen av detta koncept ett sätt att indirekt sätta press på politikerna?

– Nej, vi vill inte sätta någon press.

När är det rimligt att tro att lagen skulle möjliggöra för er att utveckla butikerna till apotek?

– Vi har riksdagsval 2019. Efter det är det möjligt att det kan ske förändringar, säger Terhi Kivinen.

I Sverige driver Oriola-KD ett antal konceptbutiker, Care&Beauty, med inriktning på hälsa och skönhet. Butikerna är samtidigt apotek.

Mest läst