Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Kronan satsar på samtal

Kronans Apotek lanserar bokade läkemedelssamtal med särskilt utbildade farmaceuter på 119 apotek. Samtalet kostar 499 kronor, men kundklubbsmedlemmar får det kostnadsfritt. ”Vi har redan tjänsten”, meddelar två konkurrenter. UTÖKAD 14:04

Från mitten av oktober kommer Kronan att erbjuda kunderna bokade läkemedelssamtal med särskilt vidareutbildade farmaceuter.

– Kunden får extra rådgivning kring sina läkemedel för att vara motiverade i sin behandling. Vi vill ge kunderna kunskap men också underlag för en fortsatt diskussion med sin läkare, säger Anna Skarph, ansvarig för tjänsten på Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.

Ett 20 minuter långt fördjupat läkemedelssamtal, inklusive den förberedelsetid som farmaceuten har inför samtalet, kostar 499 kronor, men medlemmar i Kronans kundklubb erbjuds samtalet kostnadsfritt.

Svensk Farmaci ringde upp Anna Skarph som alltså ansvarar för tjänsten på Kronan.

Kommer tjänsten att utvärderas?

– Ja, jag kan i nuläget inte svara på exakt hur det kommer att ske men vi kommer att göra en intern utvärdering.

Vilken vidareutbildning har de aktuella farmaceuterna fått inför det här?

– De har gått en särskilt framtagen internutbildning med fokus på själva arbetsmodellen, där de bland annat fått möjlighet till diskussionstillfällen, säger Anna Skarph.

Kronan är inte först ut med konceptet – en liknande tjänst finns exempelvis på Apotek Hjärtat.

– Vi har den här tjänsten på väldigt många av våra apotek, personlig läkemedelsrådgivning heter den hos oss. Den är kostnadsfri på Hjärtat, skriver Katarina Frigell, kommunikatör på Apotek Hjärtat, i ett e-postmeddelande.

Även Apoteket AB anser sig redan ha tjänsten.

– Vi har personlig läkemedelsrådgivning, ett cirka 15 minuter långt samtal. Tjänsten är kostnadsfri för alla, kan bokas och utgår från kundens behov, säger Maria Andersson, pressansvarig på Apoteket AB.

Mest läst