Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

”Ingen aning om vilka konsekvenser detta får”

Läkemedelsverkets beslut att släppa Losec i allmän handel följs upp med en stor reklamkampanj från Astra Zeneca i bland annat TV4:s Solsidan. Läkare och apotekare ser problem med kampanjen.

Henry Nyhlin är överläkare och docent vid mag- och tarmkliniken på Danderyds sjukhus.

– Det etiska i att släppa ut medicinen på det här sättet, och att göra massiv reklam för den, är ju tveksamt. Man annonserar i ett av de mest populära tv-programmen och konsekvenserna av det, med det genomslaget, har jag ingen aning om. Riskerna med läkemedlet kommer inte att minska. Det sätter väl fart på försäljningen, säger han till Expressen.

Nyhlin pekar bland annat på omeprazols så kallade reboundeffekt: Omeprazol minskar magsyreproduktionen, men när man slutar ta läkemedlet återkommer ofta besvären kraftigare än innan behandlingen. Detta gör att många av förklarliga skäl återupptar behandlingen och hamnar i en ond cirkel. Han lyfter också fram att Losec-behandling kan göra kroppen mer känslig för bakterieangrepp som den annars hade klarat av att hantera.

– Risken med att man själv kan köpa Losec fritt är att man nu i ännu större grad medicinerar på felaktig indikation. Då har man alltså ett läkemedelsberoende som man inte får någon effekt av, men man kan ha risker med det, säger han till Expressen.

Clary Holtendal är apotekare och professionsutvecklare på Sveriges Farmaceuter.

– Jag tycker att Losec är ett preparat som borde säljas på apotek. Rebound-effekten, alltså att symtomen förvärras efter att man slutat, är inte så välkänd. Man kan också undra hur det kommer att fungera med försäljning på en avgränsad indikation som halsbränna ute i handeln, Losec är ju välkänt som magsårsmedel, säger hon till Svensk Farmaci.

– Ska man se något positivt är det att man i reklamen tydligt hänvisar till läkare eller apotekare vid förstagångsanvändning. Men det är ju något som är lätt att säga. Det är nog ofta så att detta inte blir av i praktiken.

Petra Eurenius är kommunikationschef på Astra Zeneca i Norden och Baltikum.

– Läkemedelsverket har rätt stränga kriterier och de har gjort sina bedömningar. Losec har använts under så lång tid och har ytterst få biverkningar. Men har man inte använt Losec innan bör man konsultera en apotekare eller en läkare innan. Vi är noggranna med det, och det står både på förpackningen och i den korta reklamfilmen som vi nu kommer visa. Och om symptomen inte försvinner efter två veckors behandling ska man rådfråga en läkare, vilket också tydligt framgår i all marknadsföring och på förpackningen, säger hon till Expressen.

Mest läst