Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Patienter kan kolla interaktioner i app

Snart ger en ny app patienter enkel tillgång till vårdens interaktionsdatabas Sfinx i sin smartphone. Information från en rad andra databaser ska också kunna nås via appen som är tänkt att ge läkemedelsanvändare örnkoll på sina mediciner.

Bakom utvecklingen av appen, Pillerkollen, står ett fyrmannateam där läkarna Lars Malmqvist och Jesper Hessius ingår. Utvecklingen sker i samarbete med innovationslabbet för e-hälsa på Karolinska institutet.

Appen kommer enligt planerna att senare i år finnas tillgänglig i AppStore och Google Play.

Förutom från Sfinx hämtar appen information från en rad andra källor. Läkemedelsinformation hämtas från FASS och vårdguiden 1177, patientgruppsvarningar från Svensk informationsdatabas för läkemedel, SIL.

Streckkoder, namn med mera hämtas från det nationella produktregistret NPL. Lagerstatus på apotek är en annan tänkt funktion i appen.

Egna läkemedel kan matas in av användaren, eller läggas in via skanning av streckkoden på läkemedelsförpackningen. Men när projektet NOD/samlad läkemedelslista blir verklighet ska patienternas hela läkemedelslistor kunna integreras i appen.

Sfinx interaktionstjänst är redan idag tillgänglig på internet via sajten janusinfo.se. Här krävs visserligen registrering, men möjligheten att testa om läkemedel interagerar är öppen för icke-vårdpersonal även om funktionen inte marknadsförts till allmänheten.

Svensk Farmaci ringde upp Lars Malmqvist, en av läkarna i projektet.

Vad är det unika mervärdet med Pillerkollen?

– Grundidén är att samla information som redan finns i vården på ett ställe åt patienterna, och presentera den på ett sorterat och strukturerat sätt. Det finns några appar med delvis överlappande funktioner, men vi tar ett unikt samlat grepp, säger Lars Malmqvist.

Kommer inte patienterna att ha svårt att tolka interaktionsinformation från Sfinx själva?

– Det vet vi inte riktigt eftersom detta inte gjorts förut. Målet är att bara presentera sorterad och kliniskt relevant information. Man kommer att rekommenderas att kontakta 1177 om frågor uppstår.

När kommer ni att lansera appen?

– Förhoppningsvis inom några månader, säger Lars Malmqvist.

Andra läser