Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Viktigt ha rutiner för hantering av rån”

Apoteksföretagen måste ha kapacitet och kunskap redan innan det händer. Det säger Lena Jäger, ombudsman på Sveriges Farmaceuter, efter att nya apoteksrån inträffat i Storvreta och Lövgärdet.

I början av oktober rapporterade Svensk Farmaci att minst 15 apoteksrån har skett hittills i år i Sverige. I fjol skedde åtta under hela året.

Sedan dess har minst två ytterligare apoteksrån skett, i Lövgärdet utanför Göteborg och i Storvreta utanför Uppsala.

Lena Jäger, ombudsman på Sveriges Farmaceuter, har samtalat med flera medlemmar, bland annat i Göteborg, som drabbats av rån på sina arbetsplatser.

– Det här är naturligtvis något som är oerhört jobbigt för den som drabbas. Vi har i regel snabbt en återkoppling mellan företag, akademikerförening och förbundet centralt i sådana här situationer, säger hon.

Hur bör företagen arbeta akut och preventivt?

– Det är viktigt att de har en tydlig policy om hur de hanterar rån, hot och våld i enlighet med Arbetsmiljölagen. De bör också utbilda chefer och medarbetare i frågan och se över rutinerna på apoteken. I efterarbetet efter ett rån bör man göra en analys av vad som kan förbättras och sedan en handlingsplan för det. Självklart måste man också åtgärda det som är akut gällande säkerheten. Medarbetarna måste kunna känna sig trygga på apoteken, säger Lena Jäger.

– Det är också viktigt att det alltid görs en anmälan till Arbetsmiljöverket om att de har inträffat ett rån. Jag kommer också att lyfta frågan om ökat antal rån ökat i diskussioner med Almega.

Hur klarar företagen det här arbetet?

– Generellt sett tar man det på allvar och har tydliga rutiner för sådana här situationer. Det är viktigt att man har kapaciteten och kunskap redan innan ett rån inträffar. Här har större företag med stora HR-avdelningar det lättare. Apotek som inte har HR-stöd har möjlighet att ta hjälp av sin arbetsgivarorganisation.

Andra läser