Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Prismönster är ”marknadens logik”

För ett femtiotal preparat med generisk konkurrens finns ”misstänkta prismönster”, enligt en ny rapport beställd av apoteksföreningen. Men generikabranschen beskriver i Svensk Farmaci uppgifterna som ”ännu ett led i apotekens kampanj att få igenom Norgemodellen”.

Enligt rapporten ger dagens generikamodell en bra prispress när det finns ett stort antal tillverkare av en läkemedelssubstans.

Men när det bara finns ett par tillverkare fungerar ”upphandlingssystemet” sämre. Enligt rapporten, som refereras av Dagens Industri idag, finns misstänkta prismönster för ett femtiotal preparat, däribland för storsäljande läkemedelssubstanser som alendronat, losartan och cefadroxil.

I fallet alendronat ska tillverkarna Teva och Arrow ha ökat priset med 422 procent sedan 2011, och månad efter månad har bolagen sedan turats om att erbjuda det lägre priset och därmed få tillgång till marknaden.

Priskurvorna bildar ett ”fläckfritt sicksackmönster”, något som också gäller ibandronsyra.

Enligt Dagens Industri har Konkurrensverket för närvarande ett så kallat öppet ärende där de granskar priserna på den svenska generikamarknaden.

Representanter för två av de utpekade bolagen, Teva och Actavis, förnekar anklagelserna om samarbete kring läkemedelspriser i Dagens Industri.

Svensk Farmaci ringde upp Kenneth Nyblom, vd för generikabolagens branschförening FGL.

– Det här är ännu ett led i apoteksföreningens kampanj för att få till ett system där apoteken får prisförhandla på generika som i Norge, säger han.

– Vad man glömmer i det här är att det finns ett maxpris och att förhandlingen alltid sker under denna nivå. Att man ser en mindre prispress när det handlar om produkter där efterfrågan är mindre är inte konstigt.

Men fluktuationerna, det ”fläckfria sicksackmönstret” i vissa fall, kan inte det inge misstankar?

– Att bolag skulle ta den oerhörda risk som det innebär att tala med varandra är inte sannolikt. Däremot kan företag naturligtvis över tid lära sig hur konkurrenten agerar, och göra kvalificerade antaganden om vilken prissänkning som bör räcka för att vinna en prisperiod. Det kan ses som en sorts marknadslogik, säger Kenneth Nyblom.

Sveriges Apoteksförening lade under förmiddagen in denna kommentar till DI-artikeln på föreningens hemsida. Generikaföreningen utvecklar sina kommentarer i frågan på föreningens hemsida.

Mest läst