Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Ordstrid om kundklubbar

Vår kundklubb är störst på apoteksmarknaden, säger Apotek Hjärtat. Fel, vår klubb är större, hävdar Apoteket AB.

Enligt Charlotte af Klercker, presschef på Apotek Hjärtat, värvade bolaget sin miljonte kundklubbsmedlem förra veckan.

– Klubb Hjärtat har passerat Apoteket AB i antalet klubbmedlemmar, vår klubb är den största på apoteksmarknaden, skrev hon i ett mejl till Svensk Farmaci i tisdags.

Men enligt Eva Fernvall, kommunikationschef på Apoteket AB, är detta felaktigt.

– Vi har över 1,1 miljon medlemmar och är därmed större. Dessutom kan man väl påstå att Cura och Kronans Droghandel båda är större tack vare Ica- respektive Med Mera-kortet. Att Hjärtats klubb växt mycket just nu beror antagligen på sammanslagningen med Vårdapoteket, säger Eva Fernvall.

I en artikel på sajten igår ställde sig Apotek Hjärtat positivt till Lloyds initiativ att ge kundklubbspoäng vid återlämnande av gamla läkemedel.

Hur ser Apoteket AB på detta?

– Självklart är det bra om överblivna läkemedel samlas in, men samtidigt finns det ju ett misslyckande i kassation av stora mängder läkemedel som kunderna i många fall borde ha använt. Vi tittar i första hand på andra erbjudanden för att driva kundströmmar, säger Eva Fernvall.

– Hittills är det vi som tagit den största andelen läkemedel för kassation. I det perspektivet är det bra att andra gör något i denna riktning, kanske får vi en jämnare fördelning av inlämnade läkemedel.

Andra läser