Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Ordstrid mellan apotekstidningar

Dagens Medicins och Dagens Apoteks marknadschef har anmält tidningen Farmacifacket till reklamombudsmannen. Enligt anmälan gör Farmacifacket felaktiga påståenden i sitt säljmaterial. Farmacifacket bemöter nu kritiken. UTÖKAD 16:45

Tidningen Farmacifacket är TCO-förbundet Farmaciförbundets medlemsorgan.

I säljmaterial riktat till potentiella annonsörer i tidningen anges att Farmacifacket ”har en oslagbar täckning på apotek”.

I materialet kan man också läsa att “Det finns andra tidningar inom apoteksbranschen, men enbart via Farmacifacket når annonsörer alla yrkesgrupper som har kundkontakt på apotek”.

Dagens Medicin och Dagens Apoteks marknadschef Mikael Abrahamsson beskriver påståendet som helt felaktigt.

– Vår tidskrift Dagens Apotek distribueras till samtliga apotek i Sverige och når också alla yrkesgrupper som har kundkontakt på apotek. Vi har enligt Orvesto konsument över 70 000 läsare. Jag har påtalat detta för Farmacifackets chefredaktör Carl von Scheele och frågat dem när de kommer att rätta till sin information, men utan resultat. Därför har jag valt att anmäla detta till reklamombudsmannen, säger Mikael Abrahamsson.

Carl von Scheele kommenterar kritiken.

– För oss är detta inget case, eftersom anmälan gäller prisinformation. Enligt juristerna på reklamombudsmannen måste de behandla varje anmälan vare sig den är helt uppåt väggarna eller inte. När Mikael Abrahamsson dessutom lämnar en osann uppgift i anmälan och påstår att han varit i kontakt med mig för att framföra sin kritik innan han skickade in sin handling är det knappast något som stärker Dagens Apoteks trovärdighet, säger Carl von Scheele.

– Dessutom påstår marknadschefen att Dagens Apotek når 70 000 läsare i vår sektor, men som alla känner till sysselsätter apoteksområdet ca 10 000 personer.

Andra läser