Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Uppåt för Svensk Farmaci

Svensk Farmaci tycks ha etablerat sig som ett ledande branschmedium. På ett år har besökartrafiken till sajten ökat med 105 procent.

Under perioden 27 augusti till 26 september hade sajten drygt 20 000 unika besök – lite mer än en dubblering jämfört med samma period förra året. Detta enligt statistik från Google Analytics.

Och ökningen fortsätter – i princip varje vecka stiger antalet besökare något.

– Tillsammans med många positiva kommentarer är det här ett fint kvitto på att vår bevakning av branschen och professionen uppskattas. I många fall har vi varit nyhetsledande och vi kommer att fortsätta med en hög ambitionsnivå på daglig basis, säger Nils Bergeå Nygren, apotekare och chefredaktör för Svensk Farmaci.

– Det verkar också uppskattas att vi ganska ofta kan presentera icke-officiella nyheter inifrån organisationer och företag. Apoteket AB, Läkemedelsverket och APL är sådana exempel på senare tid. Vi skrev också om Apotekets omdiskuterade satsning på självtester långt före alla andra medier. Många verkar ha upptäckt att Svensk Farmaci inte bara presenterar den officiella bild som företag och andra aktörer vill visa upp, säger Nils Bergeå Nygren.

– Antalet läsare som tipsar oss om upplevda missförhållanden inifrån har ökat på sistone, i ett läge där mycket händer i branschen. Det är väldigt roligt och bidrar till en viktigare och mer intressant journalistik.

Antalet sajtbesökare som använder smartphone har ökat ännu mer än totalen. Här var ökningen hela 326 procent under samma period som ovan.

– Det aktualiserar behovet att ta fram en applikation för mobilanvändare. Det blir en prioriterad satsning framöver, säger Nils Bergeå Nygren.

Tryckta Svensk Farmaci har också en positiv utveckling när det gäller betalande prenumeranter. Tidningen når inte bara Sveriges Farmacevtförbunds medlemmar, utan även alla apotek i landet och betalande prenumeranter.

I våras fick Svensk Farmaci priset Silverbladet i kategorin Bästa omgörning vid en gala på Berns Salonger i Stockholm.

Svensk Farmaci är inte aktiv på Twitter, vilket inte riktigt ”känns 2012”. Varför det?

– Vi har helt enkelt inte hunnit ta tag i detta. Men det kommer, säger Nils Bergeå Nygren.

Andra läser