Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Sned debatt om läkemedelstillgång

Apoteksbranschen fick en hel del kritik i SVT i veckan, kritik som bland annat rör missnöjda kunder som upplever att de inte får ut sina läkemedel när de kommer in med sina recept. Johan Wallér, vd i Sveriges Apoteksförening, anser att det finns visst fog för kritiken, men att debatten har blivit sned.

– Läkemedel är apotekens absolut viktigaste affär. Därför finns det inget intresse för apoteken att inte ha rätt läkemedel på hyllan när kunderna kommer in. Det är ett misslyckande varje gång det händer, eftersom kunden blir missnöjd och apoteket måste göra en extra beställning som kostar pengar. Dessutom riskerar man att förlora kunden, som kanske går till ett annat apotek. Det tycker jag att man har missat i diskussionerna kring detta, säger Johan Wallér.

Han konstaterar dock att det finns brister när det gäller tillgängligheten på läkemedel. Ett problem som han nämner gäller dyra läkemedel med låg omsättning, eller läkemedel med kort hållbarhet som riskerar att inte säljas och man därför ofta tar in i små volymer. Ett annat problem är nya apotek där personalen inte har hunnit lära sig vilken kundgrupp man har och därmed vilka läkemedel som alltid måste finnas i lager.

Bedömningen är dock, enligt Johan Wallér, att tillgängligheten på läkemedel inte har försämrats sedan omregleringen av apoteksmarknaden. Enligt de mätningar som finns expedieras mellan 93 och 95 procent direkt vid kundens besök, vilket är jämförbart med hur siffrorna såg ut på monopoltiden.

Hur ska man då göra för att minska missnöjet bland kunderna? En grupp som lyfts upp i debatten när det gäller missnöje över tillgänglighet på läkemedel vid landets apotek är patienter med kroniska sjukdomar, exempelvis reumatiska sjukdomar.

– En sak är ett förenkla de krångliga regelverk som omger apoteken exempelvis generikasystemet. Men när kunderna är arga och tycker att servicen är för dålig så måste vi självklart också arbeta med att förbättra oss. En lösning för patienter med kroniska sjukdomar, som vet med sig att deras läkemedel ofta inte finns inne, är att slå en signal till apoteket en dag innan man ska hämta ut det. Då får man dessutom en garanti för att läkemedlet faktiskt finns där när man kommer in, säger Johan Wallér.

Andra läser