Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Tamro förlorare när fyra apotekskedjor väljer Oriola

Tamro tappar stora marknadsandelar när de jämförelsevis små apoteksaktörerna Apoteksgruppen, Doc Morris, Medstop och Vårdapoteket upphandlar en gemensam grossist- och logistiktjänst för receptfritt och handelsvaror från Oriola.

Lösningen innebär inte att Oriola skapar någon ny lagerfunktion – i stället kommer Oriolas befintliga anläggning i Enköping sannolikt att expandera.

Peter Rose, marknadschef på Doc Morris, berättar om bakgrunden till samarbetet.

– Förberedelserna inleddes i höstas utifrån insikten att branschen kräver ständig effektivisering, inte minst när det gäller inköp och varuförsörjning. Vi fyra som nu samarbetar är relativt sett små och kommer tillsammans upp i en marknadsandel på 25 procent, säger han.

– Vi gjorde en bred upphandling där vi gick ut till sju intressenter. I slutändan föll valet på Oriola som erbjöd den mest attraktiva lösningen.

Innebär detta att sortimentet på alla fyra kedjorna kommer att strömlinjeformas i samma riktning?

– Nej, möjligheten att skapa specifika sortiment kvarstår. Kedjorna måste kunna profilera sig, det är ett måste i ett marknadsperspektiv, och det är också ett krav utifrån legala aspekter.

Distributionen via Oriola är planerad att starta till hösten.

Andra läser