Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat, tycker att det är väldigt positivt att det nu finns svart på vitt hur Apotekets marknadsandel ska beräknas.
– Att gå via omsättningen är naturligtvis det enda rätta, men det är ändå bra att det fastslås. Jag förutsätter att departementet nu tar fram en handlingsplan för att implementera det här, säger han till Svensk Farmaci.
Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel, är på samma linje.
– Det är rätt att man definierar marknadsandel på det här sättet. Nu måste socialdepartementet agera på det här, säger han.
Han ställer sig dock frågande till nyetableringsstopp som den enda metoden för att minska Apotekets marknadsandel.
– Det finns en risk att detta blir något som egentligen bara frigör resurser till andra offensiva satsningar inom företaget som kan öka marknadsandelen, säger han.
– Man kan också fundera på om ett etableringsstopp räcker för att minska marknadsandelen i ett läge när marknaden inte alls expanderar lika snabbt som tidigare.
Han tycker att det är bra att rapporten kvantifierar att hälften av Apotekets nyetableringar skett mycket nära sålda ”klusterapotek”.
– Den bilden har vi själva haft länge och det är bra att få det bekräftat. Vi har själva märkt det i bland annat Kungens Kurva och Gislaved, där skiljer bara en gipsvägg mellan våra och deras apotek. Det känns onekligen märkligt att först köpa ett apotek, och ett halvår senare dyker säljaren upp vägg i vägg. Även i ett läkemedelsförsörjningsperspektiv är den strategin märklig, säger Andreas Rosenlund.