“Receptprocess ska bli mer kundvänlig”
Apotekskedjorna fortsätter att möblera om i sina företagsledningar. Stefan Gustafsson, Apoteket AB:s tidigare omregleringsgeneral, får en ny roll som chef för apoteksutveckling på Apotek Hjärtat. Samtidigt tas en ny försäljningschef in.
Stefan Gustafsson har sedan han kom till Apotek Hjärtat häromåret varit drifts- och försäljningschef och ingått i företagsledningen.
Före det var han huvudansvarig för förberedelserna inför apoteksreformen på Apoteket AB.
Nu får han den nya funktionen chef för apoteksutveckling på Hjärtat, men kvarstår i företagsledningen.
Försäljningsfunktionen inom kedjan har samtidigt ”förtydligats mot en renare fokus på försäljning och lönsamhet”. Stefan Jönsson, närmast från Statoil, blir ny försäljningschef och tar även han plats i företagsledningen.
Stefan Gustafsson ser fram emot den nya uppgiften.
– Det här passar mycket bra utifrån min bakgrund och mina intressen. Efter en period när vi bytt IT-system och konserverat det mesta i övrigt, ska det nu bli spännande leda arbetet med att utveckla receptaffären. En huvuduppgift blir att analysera hur receptprocessen kan bli kundvänligare och effektivare, säger han.
Ligger även utveckling av nya farmacevtiska tjänster inom ditt nya uppdrag “apoteksutveckling”?
– Nej, det ansvarar farmacichef Annika Svedberg för i första hand, även om implementeringen förstås kommer att omfatta hela företaget.