Entreprenörerna Tony Jansson och Mats Winterfeldt är tidigare kollegor inom reklambranschen.
I fjol införskaffade de totalt sju tidigare statliga apotek inom ramen för den statligt ägda entreprenörskedjan Apoteksgruppen.
Resultatet är en ”kedja i kedjan” med apotek i Skutskär, Kisa, Aneby, Bro, Smedjebacken, Vaggeryd, Sandviken och inom kort Mariefred.
– Vi hymlar inte med att vi har ett nära samarbete inom den här konstellationen på snart åtta apotek. Det handlar bland annat om utbyte av personal mellan apoteken i Småland, säger Mats Winterfeldt till Svensk Farmaci.
De båda entreprenörerna har också gemensamt tecknat ett kontrakt med konsultbolaget Capinova, som tagit fram ett utbildningsprogram för personalen inom ledarskap, försäljning och ekonomi.
Apoteksgruppen har satt ett tak på fyra apotek per köpare. Ifrågasattes på något sätt försäljningen av totalt åtta apotek till två nära kollegor?
– Nej, regelverket var kristallklart. Min uppfattning är att Apoteksgruppen ser positivt på olika typer av samarbeten mellan entreprenörerna.
Kommer ni att expandera ytterligare, exempelvis genom att öppna fler apotek?
– Det är inte omöjligt, vi stänger inga dörrar, säger Mats Winterfeldt.