Igår offentliggjordes det att det blir en av Shells svenska toppchefer, Per Geber, som tar över vd-stolen på Boots Farmacevtföretagarna efter Margit Unander.
Vem är Per Geber?
– I grunden är jag ekonom, jag studerade i Linköping och även i Barcelona. Jag har varit verksam inom Shell i nästan tio år. De senaste fyra åren har jag ansvarat för bensinstationsverksamheten. Jag var med och byggde upp Shells egna franchisekoncept 2004–06 och därefter den franchisemodell som lanserades i samarbete med Reitan/Seven Eleven.
– Jag är trebarnsfar och bor i Silverdal utanför Stockholm. I grunden är jag stockholmare men jag har också bott i Linköping, Spanien, USA, Chile och Danmark.
Apropå huvudstaden – 6 av era första 8 apotek ligger i Stockholm. Blir ni en storstadsbaserad kedja?
– Nej, vi kommer att etablera där vi bedömer att det finns bra kundgrupper och där vi har drivna entreprenörer.
Har du någon koppling till bokförlaget Gebers?
– Ja, faktiskt, förläggaren Hugo Geber är en släkting några generationer bakåt i tiden.
Vad har du för bild av apoteksbranschen?
– Det är en kompetent bransch som jag från barnsben förknippar med vita rockar. Den har på senare år gått mot att bli mer serviceinriktad, vilket nu blir än viktigare i samband med omregleringen.
Finns det likheter mellan bensin- och apoteksbranschen?
– Affärsmodellerna liknar i många fall varandra. Dessutom är det branscher som båda har stort säkerhetsfokus, både i miljö- och kundperspektivet, men också när det gäller butikssäkerhet och rånrisk.
Boots kommer ut sent på banan jämfört med andra aktörer. Hur ska ni tackla det?
– Vi tror att det finns utrymme för entreprenörsdrivna apotek i bra lägen. Men det är förstås, och ska vara, en tuff marknad. Nyckelfaktorer för oss är de drivna entreprenörerna och ett mycket bra produktsortiment.
Alla Boots Farmacevtföretagarnas entreprenörer hittills är farmaceuter, till skillnad från vad som gäller i den statligt ägda entreprenörsmodellen Apoteksgruppen. Hur skiljer ni ut er i övrigt från övriga aktörer?
– Vi bygger konceptet på farmaceutisk grund, men adderar skönhet och hälsa där vi har dubbelt så många produkter som konkurrenterna. Vi har också till skillnad från en del andra aktörer rådgivningsrum på alla apotek. Dessutom är Boots, liksom Shell, ett välkänt varumärke från starten. Jag har blivit förvånad över hur många i Sverige som känner till Boots.
Ni har egentillverkade produkter i sortimentet, men inga egna receptfria läkemedel som ni marknadsför i andra länder. Varför?
– Många är kombinationsprodukter och annat som inte är godkända i Sverige och som vi helt enkelt inte kan ta in. Dessutom är det legala läget oklart.
Hur ser ni på grossistledet, där många andra aktörer planerar att integrera partihandel i verksamheten?
– Som det ser ut nu har vi inga planer på egen grossistverksamhet. Vi arbetar i nuläget mot två grossister. De egna produkterna tar vi in via Norge och Storbritannien.
Det har spekulerats i att ni kommer att öka er expansionstakt genom uppköp.
– Jag kan inte kommentera det men allmänt sett tror jag att konsolideringar kommer att ske i branschen, det har vi ju redan sett början på.
– För egen del bedömer vi att 100 apotek inom tre år är ett klart nåbart mål, jag skulle till och med våga säga 100 plus, säger Per Geber.
Läs mer om Boots apotekssatsning i intervjun med förra vd:n Margit Unander, se länk här nedan.