Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Reklamfilm och korthållare

De senaste veckorna har varit fullspäckade med ännu fler spännande moment i mina utbytesstudier. Inom kommunikationskursen hade vi, förutom våra konsultationer, även i uppgift att i grupp komma på ett sätt att främja apotekarnas roll i samhället och göra allmänheten medveten om vilken tillgång apotekare är. Jag måste verkligen säga att jag har hamnat i en otroligt talangfull och kreativ klass här borta. Jag blev djupt imponerad av vilka produktioner de olika grupperna kom på. En grupp hade lyckats göra en häftig hemsida för att kunna marknadsföra apotekare och vad de kan göra för patienter.

Kolla in hemsidan ni också: www.whatisapharmacist.com , var beredda på att bli imponerade!

En annan grupp hade gjort en reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=6ASqo04JoRg

I min grupp hade vi ingen mediaproduktion utan vårt koncept var istället en korthållare som hade ett s.k läkemedelskort bifogat i det. Den var i ett dragspelsformat och hade plats för att lista alla läkemedel, doseringar, indikationer etc. Detta för att lättare kunna hålla reda på sina läkemedel och för att man i akutfall ska kunna ha tillgång till patientens läkemedelsinformation. På insidan av korthållaren hade vi skrivit in 5 olika uppgifter som apotekare kan hjälpa oss med och utsidan hade följande slogan som titel: Want to add credit to your health?

Den  underliggande meningen med denna fras är att uppmuntra människor att prata med sin farmaceut för information om sina läkemedel och få hjälp med att hitta rätt läkemedel och ta läkemedlet på rätt sätt.

Det var även flera andra gruppers fantastiska presentationer som jag fick ta del av på presentationsdagen och jag kände mig så glad och motiverad över att se vilken drivkraft det fanns bland mina medstudenter att framhäva vårt yrke till allmänheten.

Andra läser