Svensk Farmaci vann silver för bästa medlemstidning
Publishingpriset silver för bästa medlemstidning bransch går till Svensk Farmaci.
- Jag är så glad och stolt både över mig själv och för mina medarbetare som gör det möjligt, säger chefredaktör Erik Pettersson.
Digital redaktör Carin Crona Fock och chefredaktör Erik Pettersson på Publishinggalan.
1990 startades branschtävlingen Publishingpriset som är en årlig jurybedömd pristävling där man utser de främsta redaktionella prestationerna inom bland annat digitala publikationer, filmer, tidningar, tidskrifter och andra trycksaker.
Publishingpriset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
När prisutdelningens konferencier Jesper Rönndahl tillkännagav vinnarna i går, tisdag 4 november, på Berns i Stockholm stod det klart att Svensk Farmaci vunnit Publishingpriset silver för bästa medlemstidningar bransch.
— Det är väldigt, väldigt roligt! Jag är så glad och stolt både över mig själv och för mina medarbetare som gör det möjligt, säger Svensk Farmacis chefredaktör och ansvarig utgivare Erik Pettersson.
Han lyfter Carin Crona Fock och Pernilla Fredholm, båda digitala redaktörer, och art director Sandra Johnson som alla tre via A4 jobbar hårt med att göra tidningen så bra.
Han tackar även alla andra frilansare, Sveriges Farmaceuter, Oktavilla, Rabalder Media och Ljungbergs Tryckeri för att de skapar förutsättningarna för att skapa en av Sveriges bästa medlemstidningar. I år blev det silver för Svensk Farmaci, 2024 vann tidningen guld.
— Jag tycker vinsterna är välförtjänta. Vi har gjort ett enormt lyft de senaste åren. Både med papperstidningen och på webben. Både antalet unika besökare på webben och antalet sidvisningar har mer än fördubblats och vi fortsätter att hålla kvar upplagesiffrorna för print på samma nivå vilket är en bedrift i dessa tider. Uppenbarligen uppskattar våra läsare tidningen och redaktionens arbete, säger Erik Pettersson.
Vad är nyckeln till framgången?
— Tidningen engagerar. Vi lyfter goda exempel, inspirerar och stärker läsarna, förmedlar kunskap och synliggör farmaceuternas roll i samhället. Innehållet speglar yrkets bredd och ökar kunskapen om andra medlemmars arbetslivssituation och förutsättningar. Papperstidningen är ett kvitto på medlemskapet i förbundet och blir en påminnelse om yrkesidentiteten hemma på köksbordet eller på arbetsplatsen.