Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Kronans apotek lyfter kunskap och kundmöten i ny satsning

Under en novembervecka samlas medarbetare på Kronans apotek kring föreläsningar, poddar och samtal om kundmötet.
- Kompetensutveckling är avgörande för hela vår bransch, säger HR-direktör Sofie Almqvist Ulander.

Nu lanserar Kronans apotek initiativet Learning week för sina anställda – ett nytt internt koncept för att samla hela organisationen kring lärande, inspiration och kompetensutveckling.

— Under den veckan fyller vi på med en föreläsning varje morgon, liksom ett antal poddar som man kan ta del av. Föreläsningarna spelas också in så att man kan ta del av det i efterhand, berättar Sofie Almqvist Ulander, HR-direktör för Kronans apotek.

Fokus ligger på hur man tillsammans kan utveckla rådgivning, service och förståelse för kundens behov, i synnerhet i mötet med kunden som hämtar recept.

— Som arbetsgivare är vi jättestolta över det kunnande våra medarbetare har, och vi behöver jobba mer med tydlighet om den kompetens våra farmaceuter faktiskt besitter och hur vi kan hjälpa till, säger Sofie Almqvist Ulander.

Under det första tillfället, som infaller vecka 45, är huvudtemat kundmötet och rådgivningen. En av dagarna har extra fokus på obesitas – en sjukdom som ökar både i Sverige och globalt, och där Kronans apotek ser att många kunder under behandling har frågor.

Sofie Almqvist Ulander är HR-direktör på Kronans apotek.

Men även de som inte har någon pågående behandling visar intresse för att veta mer om obesitas. Samtidigt kan frågan vara känslig, och medarbetare kanske inte alltid känner sig trygga i hur man ska närma sig ämnet, menar Sofie Almqvist Ulander. 

— Det är jätteviktigt att bygga på kompetensen i den här frågan utifrån ett samhälleligt, men också mellanmänskligt, perspektiv. Därför har vi talare som kommer att prata om läkemedelsbehandling vid obesitas och vi kommer få veta mer om vad kunderna önskar i mötet med oss.

Förutom obesitas kommer man under veckan också att lyfta den farmaceutiska kompetensen rent generellt, och fördjupa sig i utvalda områden.

Tanken är att det här kunskapslyftet ska bli ett återkommande inslag. Projektledningen har lyssnat in önskemål från representanter från hela organisationen, om teman och fördjupningsområden som kan spegla alla delar av apotekens verksamhet och kundens upplevelse. Det första initiativet kommer också att utvärderas, för att se vad som kanske behöver justeras framöver.

— Vi tror att en sådan här satsning kan stärka vårt kollektiva lärande, där man kan fortsätta dialogen tillsammans utifrån det man lyssnat på och lärt sig och på det viset utveckla både sig själv och varandra inom teamet. Kompetensutveckling är avgörande för hela vår bransch, säger Sofie Almqvist Ulander. 

Mest läst