”Att vi fördjupar samarbetet är som att man efter ett långt äktenskap förnyar sina löften”
Apotek Hjärtat blir ny huvudpartner till Cancerfonden.
- Tillsammans kan göra ännu större skillnad i arbetet mot cancer, säger Monika Magnusson, vd, Apotek Hjärtat.

Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden och Monika Magnusson, vd, Apotek Hjärtat.
Efter tio år som partner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj utökar Apotek Hjärtat nu sitt engagemang och blir huvudpartner till Cancerfonden.
— Varje dag ser vi på våra apotek resultatet av forskningen när vi expedierar hopp till människor – i form av nya behandlingar och effektiva läkemedel. Därför är vi otroligt stolta över att bli en av tre huvudpartners till Cancerfonden och få möjlighet att utveckla samarbetet, så att vi tillsammans kan göra ännu större skillnad i arbetet mot cancer, säger Monika Magnusson, vd, Apotek Hjärtat i ett pressmeddelande.

Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.
Tillsammans vill de arbeta för att sprida kunskap om cancer och samla in pengar till svensk cancerforskning året om.
Inom ramen för samarbetet hoppas Apotek Hjärtat driva aktiviteter som stöttar Cancerfondens långsiktiga mål – att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.
— Vi har jobbat länge med Cancerfonden som en del av Rosa Bandet-kampanjen, då vi årligen samlar in cirka 10 miljoner kronor till forskningen. Att vi nu fördjupar samarbetet kan ses lite som att man efter ett långt äktenskap förnyar sina löften, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat till Svensk Farmaci.
Det finns inga planer just nu på att skänka mer pengar utan den stora skillnaden är att Apotek Hjärtat nu inte enbart jobbar med kampanjen under rosa oktober, utan istället jobbar året runt med Cancerfonden. Det kommer till exempel att innebära att de tillsammans planerar för ökad kommunikation under resten av året i syfte att skapa större medvetenhet och kunskap för områden som Cancerfonden har valt ut som sina fokus.
— Det är framförallt kommunikation och kunskapsspridning som vi ska öka med detta. Vi har ju 400 apotek med kunniga medarbetare och en sajt med många besökare som kan vara starka kanaler för Cancerfondens viktiga budskap. Och varje dag möter vi människor som kanske precis har fått en diagnos och ska börja en ny behandling – så det här känns som ett helt naturligt steg att ta tillsammans, säger Annika Svedberg.
Läs mer >> Apoteken samlade in miljoner till cancerforskning