”Stärk farmaceuternas roll: Gör skillnad varje dag på apoteket”
Gör varje kundbemötande till ett avgörande moment för att öka statusen inom branschen och få alla dina önskemål kring yrket uppfyllda. Vi är otroligt många stjärnor där ute med så mycket kompetens. Se till att verkligen göra skillnad varje dag på jobbet. Det skriver Siamak Emam i ett nytt blogginlägg.
När jag pluggade till apotekare i Uppsala för ett x antal år sen hade jag förmodligen en av de bästa tiderna i mitt liv, jag gick ut 2013. Jag minns att vi i princip från dag 2 av programmet diskuterade att vi aldrig skulle jobba på apotek. Industrin var det enda som gällde. Apotek, kassapersonal, nej tack 2008. Eller ok, som sista post.
Det var i alla fall tongångarna som gick på väg till Pharmen under nollningen. En och annan ville inte ens bli apotekare utan att hade typ halkat in på ett bananskal eller ville hellre bli antagen till läkarprogrammet och väntade ivrigt på besked. Men många av oss tänkte som sagt att apotek…nja, där ville man helst inte hamna. Det gav inte lika många ”statuspoäng” som att få jobb direkt i läkemedelsindustrin.
Det är DU som är avgörande för statusen på farmaceuter på apotek vare sig du är receptarie eller apotekare
Idag, med en del erfarenhet av att dock endast jobbat inom just apotek och aldrig industri, så är jag inte ett dugg missnöjd med att jag aldrig har hamnat i industrin. Det är säkert superspännande och jag säger inget emot det, men jag tror och vet att det finns otroligt mycket potential också inom bara ett apotek och just det där kundbemötandet och direkta rådgivningen. Det händer så himla mycket, vare sig du jobbar enskilt privat och äger ditt apotek eller inom en kedja. Det spelar ingen roll. Det är DU som är avgörande för hur statusen speglar samhället av farmaceuter på att apotek vare sig du är receptarie eller apotekare. Vi har ett otroligt viktigt samhällsuppdrag. Vi är unika för vi är de enda läkemedelsexperterna där ute som gör skillnaden varje dag.
Jag får väldigt ofta höra av mina farmaceutkollegor och vänner att det måste hända mer inom farmaceutyrket. Farmaceutiskt sortiment, förnya recept (vissa särskilda), bättre lön, bättre semestervillkor, bättre arbetsförhållanden är några av de givna önskemålen för många. Jag skriver under på dessa, självklart! Synnerhet det glödheta farmaceutiska sortimentet som är ett ypperligt tillfälle att stärka vården. Om någon nu har missat detta betyder farmaceutiskt sortiment att utvalda läkemedel, som idag är receptbelagda, kan säljas av farmaceuter på apotek efter strukturerad rådgivning till kunden som behöver dem. Ett otroligt viktigt uppdrag i att ta vara på farmaceutiska kompetensen och tillgängligheten. Samtidigt visa att apoteket är mycket mer än bara en försäljande butik.
Se till att vi visar oss unika!
Så det är viktigt att vi inte bara pratar om dessa tjänster utan att vi faktiskt agerar ute på apoteket. Att vi diskuterar viktiga aspekter som läkemedel och kvalitet med våra kollegor, agerar fullt professionellt med exakt varje kund. Använder EES, verkligen gör en lämplighetsbedömning och helhetskontroll för varje kund. Gör ni alla det? Eller frågar ni bara ”har du haft dessa mediciner tidigare”? Där svaret i 90 procent av fallen är ”ja” och man går direkt vidare till kassan och frågar om kunden ska ha en påse. Gör varje kundbemötande till ett avgörande moment för att öka statusen inom branschen och på det sättet få alla dina önskemål kring yrket uppfyllda. Se till att vi visar oss unika! För vi är det verkligen.
Jag känner att vi måste bli starkare som bransch. Då gäller det inte att vi bara blint förlitar oss på Johan Wallér och Fredrik Boström, båda från Sveriges Apoteksförening eller Monika Magnusson från Apotek Hjärtat att göra jobbet och företräda oss alla utan börja med dig själv. Du är unik. Se till att verkligen göra skillnad varje dag på jobbet. Vi är otroligt många stjärnor där ute med så mycket kompetens. Låt inte det bara ligga någonstans i hjärnan utan ut med det och visa det. I believe in you. Önskar er en trevlig valborg!