
Gemensamt för de branscher som går bäst är ett växande utbud med branschglidning mot skönhet.
Efter två år av nedgång visar svensk e-handel tillväxt, enligt Postnords e-barometer, och visar den första positiva helårssiffran sedan pandemiåret 2021 och den näst högsta omsättningen någonsin, 140 miljarder kronor.
Det är fem branscher visar positiva tillväxttal. Apotek går fortsatt starkt och ökar mest av alla branscher med 20 procent, till skillnad från kläder och skor som ökar sex procent och möbler och heminredning på fyra procent.
— E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på Postnord Sverige i ett pressmeddelande.
Gemensamt för de branscher som går bäst är ett växande utbud med branschglidning mot skönhet, vilket också återspeglas på topp 20-listan över konsumenternas favoritsajter. Där toppar Apotea listan för sjunde året i rad, följt av Amazon och Zalando.
E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter årligen svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.