Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apoteket ses som hållbart – men är inte längre etta

Apoteket uppfattas som det mest hållbara varumärket i apoteksbranschen. Samtidigt tappar de fjolårets förstaplats och hamnar totalt på en tiondeplats, enligt Europas största varumärkesstudie.

Förra året utsågs Apoteket till det varumärke som svenska konsumenter uppfattar som det mest hållbara, men i år tappar man förstaplatsen på prispallen och hamnar på en tiondeplats, visar resultatet från varumärkesstudien Sustainable Brand Index. Samtidigt utses Apoteket till branschens mest hållbara. Trots att man tappat förstaplatsen är Apoteket hedrade över utmärkelsen.

— Det finns ett stort engagemang inom Apoteket för att jobba med hållbar utveckling och utmärkelsen visar att även svenska folket ser och uppskattar de initiativ vi genomför för att nå våra uppsatta mål om hälsosamma människor och en hälsosam planet, säger Therese Hansen, hållbarhetsstrateg Apoteket, i ett pressmeddelande.

Undersökningen innehåller frågor till konsumenter som handlar om hur de upplever varumärkens sociala ansvar och miljöansvar. Apoteket rankas högt på båda parametrarna.

— Apoteket tar ett stort socialt ansvar vilket också syns i undersökningsresultatet. Varje dag hjälper våra medarbetare svenska folket att få rätt läkemedel och guidar till hur de ska användas på bästa sätt, säger Therese Hansen, i pressmeddelandet.

Mer om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om upplevd hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. I Sverige intervjuades 29 000 personer i åldern 16-75 år och 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

TOPP TIO – SUSTAINABLE BRAND INDEX 2024

1. Änglamark

2. Grumme

3. Folkhälsomyndigheten

4. Systembolaget

5. IKEA

6. Polisen

7. Lantmännen

8. Skona

9. Coop

10. Apoteket

Mest läst