Apoteket ses som hållbart – men är inte längre etta
Apoteket uppfattas som det mest hållbara varumärket i apoteksbranschen. Samtidigt tappar de fjolårets förstaplats och hamnar totalt på en tiondeplats, enligt Europas största varumärkesstudie.

Undersökningen innehåller frågor till konsumenter som handlar om hur de upplever varumärkens sociala ansvar och miljöansvar, där apoteket rankas högt.
Förra året utsågs Apoteket till det varumärke som svenska konsumenter uppfattar som det mest hållbara, men i år tappar man förstaplatsen på prispallen och hamnar på en tiondeplats, visar resultatet från varumärkesstudien Sustainable Brand Index. Samtidigt utses Apoteket till branschens mest hållbara. Trots att man tappat förstaplatsen är Apoteket hedrade över utmärkelsen.
— Det finns ett stort engagemang inom Apoteket för att jobba med hållbar utveckling och utmärkelsen visar att även svenska folket ser och uppskattar de initiativ vi genomför för att nå våra uppsatta mål om hälsosamma människor och en hälsosam planet, säger Therese Hansen, hållbarhetsstrateg Apoteket, i ett pressmeddelande.
Undersökningen innehåller frågor till konsumenter som handlar om hur de upplever varumärkens sociala ansvar och miljöansvar. Apoteket rankas högt på båda parametrarna.
— Apoteket tar ett stort socialt ansvar vilket också syns i undersökningsresultatet. Varje dag hjälper våra medarbetare svenska folket att få rätt läkemedel och guidar till hur de ska användas på bästa sätt, säger Therese Hansen, i pressmeddelandet.