Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Nät­apoteken växer medan resten av e-handeln backar

Nätapoteken går mot strömmen i den svenska e-handeln och växer på en, i övrigt, krympande marknad. De flesta spår en fortsatt stark tillväxt de kommande åren.

Nätapoteken växer medan resten av e-handeln backar

I Postnords e-barometer för 2022 var det första gången någonsin som e-handeln i Sverige backade. Hela den svenska e-handelsmarknaden minskade med sju procent under förra året. En av orsakerna som Postnord för fram är att pandemins slut resulterade i att många valde att återgå till de fysiska butikerna. Det var bara e-handeln med apoteksvaror som visade positiva siffror – en tillväxt på tio procent.

— Det måste bero på att många kunder har upptäckt e-handeln under pandemin och sedan inte gått tillbaka till de fysiska butikerna i lika hög utsträckning som inom andra branscher, säger Björn Falkenhall, chefsekonom på Sveriges Apoteksförening.

Pär Svärdson på Apotea väljer att se utvecklingen i längre cykler och menar att det inte är så konstigt att e-handeln totalt backar just nu.

— Jag tror att man måste sätta det lite i perspektiv. E-handeln har en 25-årig trend uppåt. Pandemin blev en explosionsartad tillväxt i e-handeln och sedan blev det en slags postpandemi och då blir det en nedgång, men det är en nedgång i förhållande till den starka uppgången. Så det är mer en backlash på pandemin, säger han.

När det gäller nätapotekens fortsatta tillväxt handlar det mer om en fråga om tajming, menar han.

– Apoteksvarorna var lite sent ut på banan när det gäller e-handel. Jämför du med böcker där e-handeln har, kanske 60 procent, så har apoteksvaror idag 20 procent. E-handel av apoteksvaror växer väldigt fort så när den här backlashen kom så fortsatte apoteks­varorna att växa så mycket att det inte räckte för att få det på minus, säger han.

Även Mikael Meijer på Apoteket är inne på ett liknande resonemang.

– Tittar man på en femårsperiod kan man se en trendkurva där e-handeln bara fortsätter att växa. Att den blev dopad under pandemin är ju inte så konstigt eftersom butikerna stängde, men skulle det varit en normal kurva så hade vi haft en stark tillväxt nu också, säger han.

Den fortsatta tillväxten för e-handel med apoteksvaror beror mer på produkternas användningsområde, menar han.

– Personlig hälsa är nog ett av de sista områdena som man skär in på. Så det är nog förklaringen till att tillväxten fortsätter även under 2022, säger han.

Efter att, under flera år, ha tagit allt mer av den totala apoteks­marknaden ligger e-handeln dock kvar på en andel runt 20 procent. Det beror på att även de fysiska apoteken ökade sin omsättning under 2022.

– Det verkar som att e-handeln har stabiliserat sig nu på en andel kring 20 procent. Det har varit så under hela 2022 och andra halvåret 2021, det ligger rätt stabilt där, säger Björn Falkenhall på Apoteksföreningen.

Men få tror att e-handeln med apoteksvaror kommer att ligga kvar där utan istället fortsätta öka.

– Det vi ser nu är en stabilisering på en ny nivå och antagligen kommer e-handeln öka ytterligare därifrån. Fler kedjor har satsat på e-handel och har möjlighet att erbjuda bra och billiga leveranser, säger Björn Falkenhall.

– Nu är ju e-handeln av sådan omfattning att den borde få en påverkan på det fysiska butiks­nätet. Och då kan det bli lite av en självförstärkande utveckling, om det leder till nedläggning av fysiska apotek så kommer e-handeln framstå som ännu mer attraktiv då många kommer förlora sina lokala apotek, säger han.

Björn Falkenhall, chefsekonom på Sveriges Apoteksförening.

Det vi ser nu är en stabilisering på en ny nivå och antagligen kommer e-handeln öka ytterligare därifrån.

Björn Falkenhall, chefsekonom på Sveriges Apoteksförening.

Under 2022 stängdes netto fyra apotek och det var andra året i rad som antalet apotek minskade i Sverige.

Hur stor andel av den totala omsättningen som e-handeln kommer att stå för är den fråga som alla undrar över, men det är lite av en omöjlig gissningslek. Tobias Hanner på Doz håller en försiktig linje.

– Jag vill inte spekulera för mycket, men jag tror att den kommer att öka. Det finns ett värde av butiker och det är viktigt att få till det här med omnikanalen. Jag vågar inte sätta någon siffra på vad jag tror, men den kommer att öka, säger han.

Mikael Meijer på Apoteket är lite mer vågad i sin prognos.

– Jag tror nog att innan 2025–2030 har det ökat till närmare 30 procent. Men det är jättesvårt att säga vilket årtal exakt, säger han.

Pär Svärdson på Apotea går längst i sin prognos över nätapotekens framtida marknadsandel.

– Jag är helt övertygad om att den kommer att öka. Man kan nästan vända frågan tillbaks och fråga; Varför skulle böcker ligga på 60 procent och apoteksvaror på 20 procent? Är det roligare att gå in i ett fysiskt apotek än i en bokhandel? Därför är jag hyfsat övertygad om att, om nätapoteken sköter sig och gör ett bra jobb, då kommer vi absolut komma upp i samma siffror som böcker – 60 procent. Sedan beror det lite på hur bra de fysiska apoteken är och hur bra nätapoteken är. Men det finns ju väldigt få argument varför böcker skulle vara bättre internetprodukter än läkemedel, säger han.

Läs mer >> Granskning: De är Sveriges billigaste e-handelsapotek

Mest läst