Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Teknik gör att farmaceuter på apotek kan jobba på distans

Patienter som träffar en farmaceut på apotek utan att farmaceuten fysiskt är på plats kan snart bli verklighet. Så kallad telefarmaci kan fungera bra, enligt en mindre studie från Uppsala universitet.

Telefarmaci är en metod där patienter som besöker apotek får träffa en farmaceut utan att apotekaren eller receptarien fysiskt är på plats. Istället får patienten prata med farmaceuten digitalt, via video eller chatt. Det är än så länge en oprövad metod i Sverige, men desto vanligare i andra länder som till exempel USA.

I sitt examensarbete har Jennifer Byström, apotekarstudent vid Uppsala universitet, kommit fram till att användning av systemet kan erbjuda högkvalitativa rådgivningar och dispenseringar av läkemedel till patienten.

– Telefarmaci kan till exempel hjälpa till med att förbättra tillgången till apotekstjänster till mindre orter, där det kan råda brist på och vara svårt att rekrytera farmaceuter. Då kan en farmaceut sitta på ett huvudkontor och finnas tillgänglig för flera apotek samtidigt, så att apotek på dessa områden kan fortsätta hållas öppna och få tillgång till farmaceutisk service, säger Jennifer Byström.

Apotekarstudenten Jennifer Byström har i sitt examensarbete undersökt metoden telefarmaci.

Studien har gjorts i samarbete med Kronans Apotek, där undersökningen också har genomförts. Studien testar ett system för telefarmaci som heter “Farmaceut på distans” och har gjorts på elva patienter.

En dator med hörlurar och mikrofon sattes upp på ett traditionellt apotek, och kunder och patienter som kom in tillfrågades om de ville delta. Deltagarna fick sedan prata med en farmaceut.

Patienterna och farmaceuterna fick sedan utvärdera tjänsten – och de preliminära resultaten är positiva.

– Enligt vår undersökning tyckte både farmaceuter och patienter att de fick ut samma kunskap som vid en traditionell rådgivning då man ses fysiskt, säger Jennifer Byström, och fortsätter:

– Det var ett jätteroligt projekt, men det fanns också många utmaningar eftersom det här är ett så pass nytt fält. Utmaningarna handlade bland annat om den tekniska kontrollen, att kunderna till exempel ska signera saker digitalt och då måste de vara bekväma med att avvända sig av den tekniken.

Varför gjorde du den här studien?

– För att jag inte visste så mycket om det här området, det var inget som jag kom i kontakt med under utbildningen. Men mitt driv kommer också från vetskapen om att den här tekniken kan användas för att hjälpa till att hålla apotek i glesbygden öppna, vilket kan öka tillgängligheten av farmaceutiskt kompetens, samtidigt som den också kan underlätta för cheferna när det gäller bemanningen på apotek, säger Jennifer Byström.

Ser du några svårigheter eller utmaningar med telefarmaci?

– Att alla inte är bekväma med den här typen av teknologi. Den äldre populationen är ovana vid denna typ av verktyg vilket kan skapa problem för dem. Sedan finns det stora utmaningar kring implementeringen av telefarmaci och den rådande lagstiftningen måste anpassas för denna typ av utveckling. Idag måste en farmaceut vara fysiskt på plats inne på apoteket under tiden det är öppet och ska telefarmaci fungera så måste det ändras.

Kronans Apotek planerar nu att fortsätta studien för att fördjupa förståelsen för hur konceptet kan användas. 

– Det vore bra om vi kunde följa fler patienter och även utveckla de tekniska delarna och kommunikationen mellan patient och farmaceut, säger Andreas Rosenlund, kommunikationschef för Kronans Apotek i ett nyhetsbrevet från Apoteksmarknaden.

Andra läser