Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apotekspersonal får agera dörrvakter

Att räkna kunder i butiken och visa ut dem när de blir för många är en ny syssla som har kommit med pandemin. Det och utlämning av PCR-test har tagit mycket tid för personalen på Apoteket Gripen i Nyköping.

Utanför apoteket på Västra storgatan i Nyköping väntar Anders Halén på sin hustru som är inne och handlar i butiken. Han är visserligen vaccinerad, men han följer rekommendationen att gå in en och en.

Att agera dörrvakt och se till att det inte är för många kunder inne i butiken är en ny uppgift för personalen som har kommit med pandemin. I dag finns en automatisk funktion i datorn som håller räkningen, men i början var det personalen som höll koll och räknade kunder.

– Ibland om man tittade bort i fem minuter kunde det plötsligt vara för många kunder inne och några kunde bli upprörda, berättar apotekare Ghassan Japli.

Det är frivilligt för personalen att använda munskydd. Ghassan Japli som är ute i butiken väljer att ha på det, men ibland behöver han ta bort det eftersom det kan vara svårt att förstå varandra om båda har munskydd.

Det har inte alltid varit lätt att hinna med alla nya uppgifter parallellt med de gamla för personalen, berättar apotekschef Maria Kock.

– Vi jobbar annorlunda nu. Det är svårt ibland att räcka till för alla positionerna, säger hon.

Att lämna ut och ta emot PCR-test är en annan uppgift som har upptagit en stor del av personalens tid senaste året. Till en början var Apoteket Gripen det enda som lämnade ut PCR-test i Nyköping. Och maxantalet utlämningar på 120 test per dag fylldes snabbt.

– Det lugnade ner sig under sommaren, men sedan kom andra vågen. Och före jul var det galet mycket test som skulle lämnas ut, säger receptarie Ann-Sofie Tinnert Malmström.

I början av pandemin var det brist på handsprit och munskydd.

Då och då kommer personer för att hämta ut PCR-test till sig själva, trots att rekommendationerna säger att ett ombud måste hämta och att den som är sjuk inte ska komma in på apoteket.

– Vi nekar folk titt som tätt. En del blir irriterade, men de flesta kunder sköter sig bra, säger Ann-Sofie Tinnert Malmström.

Men det är inte alltid lätt att säga nej, berättar flera i personalen.

– Nej, det är inte så lätt när de säger att de bor ensamma och är helt själva. Och alla kan inte hantera datorer, säger Ghassan Japli.

På senare tid har fler äldre kunder kommit tillbaka i takt med att allt fler vaccineras. Alla är inte lika noga med restriktionerna längre.

– Det är en tendens vi ser. Men det kanske är förståeligt när de har suttit inne så länge, säger Ann-Sofie Tinnert Malmström.

Oron var störst i början, berättar Ann-Sofie Tinnert Malmström på Apoteket Gripen i Nyköping.

Men allra svårast under pandemin har varit att hantera rädslan för smittan. Maria Kock berättar om oron över att medarbetarna ska smittas. Och Ghassan Japli minns hur rädda många var i början av pandemin när kunskapen fortfarande var mycket bristfällig.

– Personalen var rädd, kunderna var rädda. Vissa kunder ville inte att jag skulle ta i varan de skulle köpa för att scanna den för att de var rädda för att bli smittade. Alla var rädda.

Ghassan Japli blev färdig apotekare i Sverige när pandemin var ny. Tidigare har han jobbat i drygt 20 år som apotekare i Syrien. Foto: Annika Clemens

Mest läst