Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apotea billigast i pristest

Apotea hade billigaste kundkorgen när Svensk Farmaci jämförde nätapotek, men flera av konkurrenterna ligger hack i häl. Samtidigt visar undersökningen att märkesprodukterna är ungefär dubbelt så dyra som billigaste generiska produkter av samma läkemedel.

Svensk Farmaci jämförde priset på tio receptfria läkemedel hos Sveriges nätapotek. Foto: Anders G Warne.

Priset för en varukorg med tio vanliga receptfria läkemedel är lägst på Apotea visar en undersökning genomförd av Svensk Farmaci. De tio läkemedlen kostar på Apotea 362 kronor, men det är en hård kamp i toppen där kostnaden på de fyra billigaste nätapoteken Apotea, Meds, Apohem och Apotek Hjärtat spänner mellan 362 och 376 kronor, en skillnad på endast 14 kronor.

Apotea var billigast när Svensk Farmaci jämförde tio receptfria läkemedel, både generika och originalprodukter.

Apotea var billigast när Svensk Farmaci jämförde tio receptfria läkemedel, både generika och originalprodukter.

Det är ingen slump, nätapoteken bevakar varandra och förändrar priserna kontinuerligt. Pär Svärdson, vd på Apotea, berättar till exempel att de har en mycket aktiv konkurrensbevakning, där egna och andras priser jämförs dagligen, med prisjusteringar som följd.

Undersökningen jämförde priset för tio vanliga receptfria läkemedel både som originalprodukter och som billigaste generika. När det gäller originalprodukterna är det Kronans Apotek som har den billigaste varukorgen och slår där Apotea med fyra kronor. Men mest slående är att prisskillnaden mellan originalprodukterna och billigaste generika är så stor. Den billigaste varukorgen kostar 362 kronor hos Apotea medan samma läkemedel i sina märkesvarianter kostar 664 kronor hos Kronan, eller 775 kronor hos Lloyds Apotek som är dyrast.

Försäljningen av läkemedel på internet ökar kraftigt i Sverige. Enligt E-barometern som görs av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research såldes elva procent av alla läkemedel via nätet under 2019, men apoteksbranschen är den snabbast ökande e-handelsbranschen med en tillväxttakt på 39 procent.

 

Så gjordes undersökningen
Tio vanliga receptfria läkemedel valdes ut i specifika styrkor och förpackningsstorlekar. Dessa var; Alvedon, Ipren, Voltaren, Bisolvon, Kestine, Nasonex, Imodium, Treo, Nezeril och Losec. På e-handelsapoteken söktes originalprodukterna upp liksom billigaste produkt med motsvarande substans, styrka och förpackningsstorlek. Det genererade två kundkorgar; märkeskorgen och varukorgen.

E-handelskampens regler var enkla; billigaste kundkorg inklusive frakt vinner. E-apotekens fraktalternativ, möjlighet och enkelhet till rådgivning samt den allmänna kundupplevelsen har också bedömts.

Besöken gjordes mellan den 6 och 11 mars 2020.

 

Läs hela artikeln om undersökningen i Svensk Farmaci papperstidningen, hos medlemmar och prenumeranter fredag 24 april.

Andra läser