Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apotek vittnar om ökande rasism

Att anställda på apotek utsätts för rasism från kunder har blivit allt vanligare, enligt uppgifter till SVT. Sveriges Farmaceuters ordförande Kristina Billberg tycker det är bra att flera apotekskedjor börjat polisanmäla rasistiska kränkningar.

SVT Nyheter har pratat med flera apotekställda som anonymt berättat om rasism som kunder utsätter anställda för. En av dem är ”Mariam” som varit med om att kunder kommit in och frågat efter ”svenska” medarbetare:

– Det finns kunder som vägrar att bli hjälpta av svarta kollegor som har suttit bakom receptdisken. Jag har varit med om kunder som har sagt ”jag vill inte ha hjälp av någon” och som sedan använt ”n-ordet”. Inga kollegor sa ifrån, berättar hon.

De fem stora apotekskedjor som SVT Nyheter varit i kontakt med uppger att problemet med rasism mot anställda är ett välkänt problem. Tre av kedjorna – Apoteket AB, Apotek hjärtat och Kronans apotek – berättar dessutom att problemet tilltagit de senaste månaderna.

– Flera av våra medarbetare vittnar om det. Ibland har vi blivit tvungna att säga nej till att hjälpa vissa kunder, då de uppträtt hotfullt, säger Camilla Ås som är HR-chef på Apotek hjärtat, till SVT Nyheter.

Ingen av kedjorna kan säga hur vanligt förekommande problemet är. Men Apotek hjärtat uppger att de i dagsläget polisanmält runt 15 kunder för att ha utsatt anställda för rasism.

Apoteket AB har tidigare drivit ett fall till domstol vilket ledde till en fällande dom. Mannen som dömdes hade bland annat sagt till en apoteksanställd att han äcklas av sådana som hon, att hon som slöjbärare ska ”ta av sig skiten på huvudet”, enligt SVT Nyheter.

Kristina Billberg, ordförande för Sveriges Farmaceuter, välkomnar att apotekskedjorna agerar.

– Vi tycker att det är jättebra att apotekskedjorna tar detta på allvar. Genom att de polisanmäler och undersöker förekomsten av trakasserier från kunder blir frågan synlig och kan motverkas, säger hon.

Sveriges Farmaceuter har inte någon egen statistik över förekomsten av trakasserier från kunder. Men vid samtal med de större kedjornas huvudskyddsombud har det framkommit att rasism från kunder förekommer.

– När denna fråga nu kommit upp på dagordningen måste vi så klart ta en dialog med våra skyddsombud och vår apotekssektion för att se hur vi ska hantera den, säger Kristina Billberg.

Flera apotekskedjor saknar dock riktlinjer för de svåra situationer som kan uppstå när en kund behöver sina mediciner, men samtidigt beter sig rasistiskt, enligt SVT:s granskning.

– Många av våra kunder är sjuka och lider av psykisk ohälsa – det är ett perspektiv man måste ha med sig. Samtidigt har vi ingen policy för kunder som kräver att inte bli hjälpta av somliga av våra anställda. Vi har antidiskrimineringspolicys som hanterar hot och trakasserier mellan arbetskamrater, men inte så mycket fokus på kunder, säger Sara Mohammar, som är HR-chef på Apoteksgruppen, till SVT Nyheter.

Andra läser