Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

”Hos oss får rådgivning ta tid”

Enligt Apoteas vd Pär Svärdson har rådgivning via nätet stora fördelar jämfört med den rådgivning som sker på vanliga apotek.

Svensk Farmaci har tidigare skrivit om kritik mot nätapotekens rådgivning (nummer 6, 2017). Apoteas vd Pär Svärdson reagerar på kritiken och menar att nätapoteken tvärtom har en stor potential att förbättra rådgivningen. Han framhåller bland annat den möjlighet som näthandel med läkemedel innebär för människor i glesbygd.

– Var får man farmaceutisk rådgivning där? Hos apoteksombudet? I och med webben kan vi erbjuda rådgivning till personer som inte annars får det.

I artikeln i tidningen berättar en apotekare på ett fysiskt apotek att hon alltid frågar patienter som tar Levaxin om de vet att det inte bör tas med mat eller dryck som innehåller kalk eller järn och att många svarar nej. Genom att ställa den frågan ger hon värdefull information till kunder som inte har efterfrågat någon rådgivning.

Kan du se en risk i att man inom e-handeln inte fångar upp sådant?

– Vi ger också sådana råd. Vi skickar ibland med information till kunder även när de inte har frågat efter den, till exempel första gången de tar ut ett nytt läkemedel. Den stora skillnaden är att vi inte jobbar i en lika stressig miljö som på de fysiska apoteken och att det därför är mindre risk att våra farmaceuter missar att ställa viktiga frågor.

Pär Svärdson framhåller också att det kan vara mindre stressigt för patienter att ställa frågor när de handlar via webben.

– Vissa patienter är väldigt kunniga om sina läkemedel och behöver ingen rådgivning medan andra kanske behöver samtala med en farmaceut i en halvtimme. Hos oss kan de få den tid de behöver och de kan få det antingen via chatt, e-post eller telefon. För många patienter är det också värdefullt att kunna få rådgivning i hemmiljö istället för på ett apotek med andra kunder som står och väntar på sin tur och kan lyssna.

Apoteksutredningen uppgav i sitt betänkande från förra våren att den rådgivning som ges inom näthandeln är ”begränsad i omfattning och kvalitet”? Hur ser du på det?

– Jag vet inte vad det syftar på, men andra apoteksaktörer har pågående ärenden med Läkemedelsverket som gäller deras näthandel. Vi har inte några pågående ärenden.

Hur tror du att näthandeln kommer att påverka den farmaceutiska professionen?

– Våra farmaceuter säljer inga fotkrämer eller skönhetsprodukter utan jobbar enbart med medicinska produkter, det vill säga det som är professionens kärna. Idag arbetar mer än 50 farmaceuter på Apotea och vi kommer att fortsätta anställa receptarier och apotekare. Inom några år måste vi vara minst 100 farmaceuter och näthandeln kommer överlag att bli en allt större arbetsgivare inom läkemedelssektorn.

Här kan du läsa en kortad version av artikeln om e-handel från tidningen.

Andra läser