Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Låt farmaceutisk omsorg vara det enda som styr”

Apotekssektorn är en förtroendebransch. Att idéer om säljtävlingar inom receptbelagt dyker upp är ett tecken på en alltför stor dominans av ”retail-folk” inom apotekskedjornas ledningsfunktioner, skriver Svensk Farmacis chefredaktör.

Apotek Hjärtat arbetar för att få fler personer att hämta ut receptbelagda läkemedel på kedjans apotek.

En intern tävling har utlysts och pris går till apotek i respektive region som genomfört det bästa kundmötet som en följd av arbetet med de extra receptexpedieringar som internt kallas för servicerader.

Men receptläkemedel är ju ingen vanlig marknad. Här är det om något viktigt att farmaceuternas agerande bara är styrt av patientens medicinska behov, oavsett om det leder till expediering av välbehövliga, ytterligare läkemedel eller makulering av recept som inte längre behövs.

Ren farmaceutisk omsorg måste få vara styrande.

Därför är det olämpligt att anordna en intern tävling som gör att det, vid sidan av intentionen att hjälpa kunden, skapas bakomliggande drivkrafter som handlar om att maximera företagets försäljning.

För tänk om patienterna skulle få nys om att det finns sådana här interna tävlingar.

Det räcker nog med att en misstanke väckts hos en patient om att den uppmaning hon fått från farmaceuten om att hämta ut ett läkemedel inte alls var baserad på omtanke, som hon trodde, utan en vilja att tjäna pengar.

Patienten riskerar att tappa förtroendet för branschen och vill säkert med bestämdhet ha tillbaka apoteksmonopolet.

Apotekssektorn är en förtroendebransch. Att idéer om säljtävlingar inom receptbelagt dyker upp är ett tecken på en alltför stor dominans av ”retail-folk” inom apotekskedjornas ledningsfunktioner.

Som legitimerad farmaceut har man i sådana här fall möjlighet att reagera – exempelvis genom facket. Akademikerföreningen på Hjärtat gjorde just det på ett föredömligt sätt i det aktuella fallet, och lyckades påverka så att tävlingen inte blev den mer renodlade säljtävling som det var tänkt från början.

Varför inte starta en sådan här intern tävling i stället: Vilket apotek har de bästa kundmötena, helt oberoende av receptbelagda läkemedel, ”servicerader” eller annan merförsäljning? Vilket apotek lyssnar mest på patienternas behov?

Jag är övertygad om att det vinnande apoteket också har en bra försäljning.

Nils Bergeå Nygren

Andra läser