Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Den blomstertid…

ETIKBLOGGEN: Är farmaceutisk omsorg förenlig med snabba kundmöten? Sveriges Farmaceuters etikråd bloggar om klyftan mellan farmacistudierna och apoteksgolvet.

Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor.

Du är äntligen färdig med din utbildning. Legitimerad.

Specialist på läkemedel och specialist på rådgivning. Arbetslivet here I come, tänker du.

Känner dig redo att ta dig an ditt första jobb på apotek. Efter många års slit på universitetet. Du vill nu kunna applicera dina farmaceutiska kunskaper på ett professionellt sätt. Spännande!

Men när du väl befinner dig i verkligheten, som farmaceut på ett apotek, så ser det här med professionalitet lite annorlunda ut.

För hur var det nu med autonomin som gav yrket sin status, när du plötsligt blir tillsagd att du ska ge ”nicken, blicken och leendet” till alla kunder som kommer in på apoteket. Direkt. Titta gärna upp och nicka även om du står djupt involverad i ett samtal med en annan kund.

Och by the way, glöm inte att le även när kunden går ut från apoteket.

Glömmer du detta, då kan du inte få maxpoäng vid en Mystery Shopping. Ska kunden ut och resa, hojta då glatt ”trevlig resa” vid ett avslut. Och om det är en lördag hojta då gärna (också glatt) ”fortsatt trevlig helg”.

Men ok, det är ju faktiskt ganska trevligt att vara artig, att se kunden och ta hand om dem på bästa sätt. Det kostar inte heller mycket att önska en bra dag.

Känns ju faktiskt riktigt härligt att göra folk glada. Riktigt kul att jobba.

Men när ni på ditt apotek senare i veckan får mailet från chefen som berättar att apoteket inte håller måttet, då syftar inte chefen till att det var något fel med någon nick, blick eller leende (eller farmaceutiska kunskapen för all del) utan på den ekonomiska biten.

Då spelar det ingen roll att du lagt ner tid och farmaceutisk omsorg under dina kundmöten – för väntetiden har blivit lidande av detta. Målet att ta emot kunder under fyra minuters väntetid är inte uppnått. Är du en noggrann person behöver du nog lära dig att raska på lite grann. Annars blir ju köstatistiken dålig.

Snart kanske chefen vill ha 30 sekunders väntetid tänker du. Äsch, en överdrift; 40 sekunder låter mer rimligt. Men det är klart, det måste vara en svår matematisk formel som räknar ut hur lång tid kunder ska behöva vänta. Hade gärna velat se uträkningen. Kul med matematik, tänker du.

Chefen vill i sitt mail även se en högre produktivitet per medarbetare. Du har sålt för dåligt. Tre rader per kund skall det vara. Har du möjligen svårt för merförsäljning tipsar chefen att det inte spelar någon roll om du säljer försvarets hudsalva eller blodtrycksmätare, det skall vara 3 rader per kvitto.

Hmmm….kanske skulle de behöva lägga till någon kurs i merförsäljning på universiteten för nu är du långt ifrån det du har studerat …..

Och kampanjen undrar chefen vidare i mailet, hur kan vi förbättra den?

Kampanjförsäljningen måste bli bättre, tipsa gärna varandra på hur ni kan bli bättre.

Och förresten glöm inte EMV. Egna VaruMärket. Just det, fokus på medelköpet är inte så viktigt denna gång, satsa på att sälja EMV istället.

Det ger lägre medelköp att sälja EMV, men det gör inget för EMV tjänar man mest på. Sälj bara EMV nästa vecka uppmanar chefen. Chefen har dessutom lagt till tre utropstecken efter ordet EMV. Så det där med EMV måste vara något särskilt viktigt.

Chefen vill bestämt ha gröna siffror nästa vecka. Så festligt, grön är ju din favoritfärg. Passar bra nu också när det börjar bli sommar och gräset skimrar så fint i grönt.

Det var allt för denna gång avslutar chefen i sitt mail, men kom ihåg att vårt apotek ska bli bäst i regionen uppmanar hon. Och då menar inte chefen bäst inom det du utbildat dig i. Att vara bäst i regionen på rådgivning, farmaceutisk omsorg och läkemedelsgenomgångar.

Nej, chefen menar något annat som är fjärran från dina universitetsstudier. Men hoppsan, nu har du fått ny regionchef också. Det är tydligen ute med att ha apotekare i högre positioner för nu vill man ha en regionchef från detaljhandeln. Någon som inte är insatt i farmaceutiska frågor.

Gör inget, du har ju kvar dina universitetsböcker hemma om du skulle behöva ta reda på något.

Du nalkas, ljuva sommar.

Etikrådet

Andra läser