Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Reaktion på kampanj för apotek

Det är bra att apoteken lyfts fram, men apoteksföreningen bidrar till begreppsförvirring i sin nya kampanj där apotekspersonal kallas ”med. hjälpare”, anser Sveriges Farmaceuters ordförande Thony Björk.

Igår lanserade Sveriges apoteksförening en ny reklamkampanj.

Tanken är, enligt föreningen, att “lyfta fram kompetensen bland apoteksanställda och för att få fler att besöka apotek när de behöver hjälp och rådgivning”.

I två reklamfilmer marknadsförs apotekspersonal som ”med. hjälpare”.

– Det är bra att föreningen har ambitionen att lyfta apoteken som en viktig del i vårdkedjan och att det på apoteken finns kompetens som kan ge bra råd när det gäller såväl läkemedel som egenvård, kommenterar Thony Björk, förbundsordförande för Sveriges Farmaceuter.

– Men det är verkligen synd att man istället för att ta chansen att föra ut de riktiga yrkestitlarna, leg receptarie, leg apotekare och apotekstekniker, försöker skoja till det genom att använda en fiktiv titel som kan tolkas på flera sätt.

– Redan idag har apotekskedjorna väldigt olika syn när det gäller att via namnskylten tydliggöra vilken kompetens som gör apoteken unika. Branschföreningen bidrar nu till ytterligare förvirring med en ny påhittad yrkestitel, ”med. hjälpare”, säger Thony Björk.

Svensk Farmaci har erbjudit Sveriges apoteksförening att bemöta kritiken.

Andra läser