Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Bara ljushyat i Kronans kampanj

Kronans Apotek lanserar ”Makeup för alla”. Men i kampanjen förekommer bara ljushyade personer, något som gett negativa reaktioner i sociala medier.

Enligt kampanjen har Kronans Apotek ”makeup för alla, oavsett ålder och oavsett om du är kvinna eller man”.

Men de personer som avbildas i kampanjen är alla ljushyade – tre kvinnor och en man.

Det har väckt negativa reaktioner på Twitter.

”Sjukt normativa kroppar och utseenden öht… fail på allt”, skriver exempelvis signaturen Iolinonnonea.

Efter en kritisk reaktion på Facebook har Kronan gått in och kommenterat kritiken.

”Just i denna kampanj som du pekar på, var syftet att lyfta fram make up för olika hudtyper (kvinnlig hy eller skäggväxt), olika vardagssituationer och åldrar. Det har alltså ingenting med etnicitet att göra”, skriver bolaget på sin Facebooksida.

”Vi inser att vi i det här fallet kanske varit lite otydliga. Vi kommer därför att mer aktivt tänka på detta i fortsättningen – vi är nämligen ett apotek som är till för alla, och det är jätteviktigt att det inte misstolkas. Vi tackar för din input och vi lovar att bli ännu tydligare och bättre i fortsättningen”, fortsätter Kronans Apotek.

Andra läser