Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apoteken är döda – länge leve butikerna

Apoteksaktörerna borde lägga mer fokus på receptaffären för att långsiktigt säkra sin överlevnad - och sluta kalla sina apotek för butiker. Det skriver Thony Björk, ordförande för Sveriges Farmaceuter.

Ja, det är kanske inte riktigt så illa som rubriken antyder ännu, men jag vill uppmärksamma den trend jag ser just nu.

Kärnverksamhet för apotek är receptexpedition och därtill hörande rådgivning. Det är lite som som mjölk i livsmedelsbutiken, det garanterar kundströmmarna.

Det är därför viktigt för apotekens överlevnad att receptaffären vårdas och utvecklas. Kunden förväntar sig att få de receptläkemedel man fått förskrivna och en bra rådgivning i samband med expeditionen.

Fixar apoteket inte detta byter kunden apotek.

Man går inte till apotek främst för att köpa schampo. Det finns många alternativa kanaler för sådana behov.

Därmed inte sagt att det inte är viktigt att kunna erbjuda kunden kvalitetssäkrade produkter inom hälsoområdet, både ur ett kundnöjdhetsperspektiv och lönsamhetsperspektiv. Men ….. glöm inte kärnverksamheten!

Idag finns en tendens att införa drivkrafter som tar bort fokus från receptaffären. Man mäts på väntetider, expeditionstider med mera. En kund får inte ta för mycket tid. Det ger dåliga resultat i de interna mätningarna och leder till bannor.

Man hör allt oftare apoteksaktörerna tala om sina butiker. Inte om sina apotek.

Jag känner en oro för att apoteken är på väg bort från hälso- och sjukvården.

Både sjukvården och industrin ser apoteken främst som en distributionskanal för receptläkemedel.

Man tänker inte så mycket på det mervärde som apoteken levererar, eller borde leverera.

Det finns många andra sätt att garantera en trygg, säker och billig distribution av receptläkemedel.

Nya distributionslösningar direkt hem, till ombud eller till annat utlämningsställe kommer att vinna terräng. Framför allt då mervärdet i att hämta sina läkemedel via apotek upplevs som litet: ”Har du haft detta förut?”

Utan ett upplevt mervärde att gå till apotek för att få sina receptläkemedel kommer apoteken att dö.

Men många kunder, kanske framför allt äldre och även unga, ser ett värde i att kunna möta en akademiskt utbildad apotekare eller receptarie då man hämtar sina läkemedel och få bra råd hur de skall användas på bästa sätt och vad man skall vara observant på.

Som legitimerad yrkeskår måste vi stå upp och våga sätta gränser. Det handlar om att pantsätta den egna legitimationen vid varje expeditionstillfälle.

Och apoteksaktörerna borde lägga mer fokus på receptaffären, även om den i dagsläget inte är så lukrativ, för att långsiktigt säkerställa sin överlevnad.

Thony Björk, förbundsordförande, Sveriges Farmaceuter

Andra läser