Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Nu får det vara nog!”

Vet ni vad det är för likhet mellan Socialstyrelsens förslag om hemleverans och en trotsig 3-åring som driver en mot vansinnets gräns?

Jo – lusten att skrika ”NU FÅR DET VARA NOG!”.

Ungefär som jag hotar barnen med indraget lördagsgodis (fult knep men effektivt) har jag lust att hota Socialstyrelsen med indragna statsbidrag varje gång de ger ett förslag som inte är förankrat i verkligheten.

Men låt oss ta det från början. Vad är det jag pratar om?

Ni kanske har hört talas om en kvinna som heter Sofia Wallström. Ett namn på mångas läppar de senaste månaderna. Nej, hon är inte dokusåpakändis eller prins Carl Philips flickvän. Hon är utredare för Socialdepartementet och är huvudförfattare till en rafflande roman kallad ”Delbetänkande SOU 2012:75 Pris, tillgång och service – fortsatt utveckling av läkemedels- och apoteksmarknaden”.

Nu tror ni att jag raljerar men det gör jag inte. Det är faktiskt en i mångt och mycket spännande läsning om hur läkemedels- och apoteksmarknaden är uppbyggd och ett gäng mer eller mindre bra förslag kopplat till detta.

Betänkandet gick ut på remiss i november och den 25 februari var det dagen D för alla remissinstanser, inklusive Sveriges Farmacevtförbund, att skicka in sina synpunkter (Läs mer om våra synpunkter här och i förbundets nyhetsbrev).

De allra flesta instanser har gjort gedigna arbeten för att läsa igenom och kommentera arbetet från Sofia och hennes medarbetare. Så också Socialstyrelsen.

En vits med hela remissarbetet är att försöka komma på poänger som författarna till remissen inte har gjort. Så tänkte nog Socialstyrelsen också och boom schackalack – där kom det.

”Vi föreslår att apotek ska erbjuda expressleverans till exempelvis hemmet i de fall då patienten inte kan få sitt läkemedel inom 24 timmar från det att han/hon har beställt sitt läkemedel”.

Detta är, enligt Socialstyrelsen, ett försök till att göra 24-timmarsregeln mer tvingande. Och vem ska nu betala denna hemleverans? Jo – apoteket om man har fräckheten att inte ha det på lager.

Det är ”priset” som apoteket ska betala för att de sparar kapitalbindningskostnad genom att inte ha läkemedlet i butikslagret. Leverantören å sin sida får betala om leveransproblem ligger bakom förseningen.

Jag försöker se det här scenariot framför mig. För det första. Expressleverans, mina vänner, är inte billigt. Det vet säkert alla ni som jobbar på apotek där man ibland av olika skäl har tvingats buda saker och ting till kunder.

Jag ser också framför mig ett helt hav av plötsligt havererade datorer. Det är i alla fall vad jag skulle hänvisa till så fort en kund kom in och ville ha ett läkemedel jag inte hade på lager. ”Ledsen, men min dator lade just av. Du får nog vända dig till apoteket mittemot. Välkommen tillbaka” :-).

Och jag försöker förstå mig på vilken bakgrund dessa personer har som lägger den här typen av förslag.

Har de ens tillbringat två minuter sida vid sida av en receptexpedierande farmacevt?

Det verkar som att farmacevten är svaret på alla lösningar. ”Information om utbyte – ja men lägg det på farmacevten”. ”Information om förmånssystemet – ja men lägg det på farmacevten”. ”Information om läkemedelsförsäkringen – ja men…” Ja ni förstår. Nu ska vi, om förslaget går igenom, agera budkille också.

Först ta reda på vem som bär ansvaret för att läkemedlet inte kan levereras inom de 24 timmarna, för att veta vem som ska betala. Sen ska vi ta en dialog om själva leveransen.

”Rymmer postlådan läkemedlet? Vilken typ av leverans ska vi fixa – post, budbil?”. ”Kan man vara säker på att inga barn finns i närheten och kan få tag på läkemedlet?”. ”Är det narkotika, kylvara?” ”Hur säkerställer vi den medicinska informationen som hör samman med läkemedlet?”.

Hur mycket tid, ork och engagemang blir kvar till det som egentligen är det viktiga – att skapa kombon läkemedel + kund = sant.

Nej, för att återknyta till dokusåpan inledningsvis. Nu är det dags. Tänk er en dokusåpa på apotek, vad det skulle göra för vår yrkesroll. Ok, kanske inte så mycket utrymme för romance och en himla massa beep för att skydda identiteten på våra kunder – men ack så nyttigt för våra beslutsfattare och allmänhet som inte vet vad vi gör egentligen.

Är det någon som har numret till TV5?

Clary Holtendal, professionsrådgivare, Sveriges Farmacevtförbund

Mest läst