Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Dom om Pradaxa-info går emot etablerad praxis

Nu har Förvaltningsrätten meddelat dom i det principiellt viktiga ärendet om ett pressmeddelande om Pradaxa. Förvaltningsrätten avslår Boehringer Ingelheims överklagan. Lif beklagar utfallet.

Svensk Farmaci har tidigare vid flera tillfällen skrivit om det här ärendet, läs mer i artiklar länkade nedan.

Bakgrunden är att Boehringer Ingelheim (BI) i maj 2011 publicerade ett pressmeddelande på sajten mynewsdesk.com, som i första hand är riktad till journalister, med rubriken ”Boehringer Ingelheim har sökt lägre pris för Pradaxa i Sverige”.

Läkemedelsverket (LV) reagerade på att endast positiva egenskaper hos Pradaxa lyftes fram, och ansåg att pressmeddelandet utgjorde marknadsföring av receptbelagt läkemedel riktad till allmänheten.

Verket förbjöd därför mot vite BI att använda pressmeddelandet.

Boehringer Ingelheim överklagade beslutet till Förvaltningsdomstolen i Uppsala i oktober 2011, och sedan dess har inget nytt hänt.

Men nu har Förvaltningsrätten alltså meddelat sin dom: BI:s överklagande avslås.

Branschorganet Lif, som stött BI:s överklagande, beklagar utfallet.

– Vi är mycket besvikna över den bristande analys förvaltningsrätten i Uppsala gör i dagens dom. Domstolen har valt att helt bortse från tydlig och sedan länge etablerad praxis att pressmeddelanden som publiceras via för journalister i särskild anvisad länk inte utgör marknadsföring, säger Anders Blank i ett uttalande på Lif:s sajt.

Enligt praxis från branschens eget granskningsorgan NBL är ”pressmeddelandes funktion i första hand att tillhandahålla uppgifter inom ramen för en nyhetsförmedling som skyddas av grundlagarnas regler om informations- och yttrandefrihet”.

Pressmeddelanden som publiceras av läkemedelsföretag på särskilda hemsidor för journalister anses enligt praxis därför inte vara marknadsföring.

Andra läser