Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Apoteksdesign prisades i Cannes

Den färgrika design som Vårdapoteket använder sig av för att presentera sig visuellt har i sommar vunnit bronslejonet i Cannes Lion, som är en av världens största tävlingar inom reklam och design.

Apotekskedjan vann priset i konkurrens med närmare 2200 bidrag.

– Det här är väldigt roligt! Priset visar att vår visuella identitet verkligen fungerar i vardagen och att den inte bara är intressant i ett svenskt perspektiv utan även globalt. De reaktioner vi får in visar att kunderna blir glada och upplyfta av vår butiksmiljö, säger Vårdapotekets marknads- och försäljningschef, Tobias Ekros.

Han berättar att tanken med designkonceptet är att kommunicera Vårdapotekets vision om att vara en frisk oas i vårdnära lägen. Eftersom Vårdapoteket bara finns på sjukhus anser Tobias Ekros att man redan har legitimitet som en professionell och seriös aktör. Därför behöver man inte lägga allt krut på att påtala den kliniska tillhörigheten.

– Vid ett apoteksbesök är kundens upplevelse det viktiga. Personalens agerande och sortimentet kommer i första hand. Eftersom apoteksbesöket ofta sker i slutet av vårdtiden vill vi med hjälp av den design vi använder ytterligare förstärka det friska hos patienten. Det gör dessutom att besöket på apoteket blir något positivt, säger Tobias Ekros.

I den prisbelönta designen använder man sig av illustrationer i starka färger med medicinska teman, som kärlträd, njurar, lungor, med mera. Illustrationerna finns på allt från tapeter och papperspåsar till kvitton. Bakom konceptet står Stockholm Design Lab, som har byggt det på Vårdapotekets kunskaper om vad människor som rör sig i sjukhusmiljö efterfrågar.

Andra läser