Gå till innehållet

När du använder denna sida accepterar du vår användning av cookies. Mer information.

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

“Var rädda om apotekens USP”

Efter drygt tretton år på Sveriges Farmacevtförbund ska jag nu gå vidare i arbetslivet. Så klart med ett visst vemod. Det har varit många spännande och lärorika år. Naturligtvis med omregleringen av apoteksmarknaden som en höjdpunkt.

Personligen för mig som konsument tycker jag att det har varit en bra reform, med fler apotek och bättre öppettider. För våra medlemmar har den bland annat inneburit högre löner och fler arbetsgivare att välja emellan, men också ibland ett tuffare arbetsklimat.

Det som dock förvånar och oroar mig är hur apoteken vårdar, eller snarare inte vårdar, apoteksvarumärket. Genom monopolåren har Apoteket AB varit ett av de starkaste varumärkena i Sverige. Nej svenskar i gemen vet inte vad en farmacevt eller en receptarie är, de har luddig uppfattning om vad en apotekare gör och känner inte till att det finns olika personalgrupper på apoteken.

Men, och det är ett viktigt men, de har vetat att på apoteken kan man hämta sina läkemedel och få rådgivning på ett säkert och tryggt sätt av kunnig och välutbildad personal.

Sedan omregleringen har allmänhetens förtroende för apotek generellt sjunkit. Jag tänker att det kanske inte är så konstigt. Min bild är att apotekskedjorna väljer att marknadsföra sig med allt utom det som är deras kärnkompetens. Påskchoklad, hudterapeuter, kyssäkta cerat, specialtuggummin – men ytterst sällan med den farmacevtiska kompetensen.

På marknadsföringsspråk talar man om USP – the unique selling point, det vill säga det som ett företag, en organisations eller bransch har som är unikt som ingen annan kan bidra med.

Unikt för apotek är inte choklad eller hudterapi utan den unika läkemedelskunskap som farmacevter har.

Därför är det så tråkigt och förvånande att apoteksaktörerna inte gör mer för att marknadsföra den kompetensen, värna sin anställda genom att se till att arbetsmiljön är bra och att medarbetarna trivs och inte minst för att få fler unga att vilja välja farmacevtyrket. Det är ju en överlevnadsfråga för branschen.

Jag hoppas att Sveriges Farmacevtförbund kommer att fortsätta att tjata på arbetsgivarna i dessa frågor: att föra den farmacevtiska professionens talan och värna dess kompetens är ju förbundets USP.

Malin Schiratzki

Andra läser