Gå till innehållet
Gå till startsidan

Fack- och professionstidningen från Sveriges Farmaceuter

Boots bromsar

Boots omorganiserar och bromsar sin expansion i Sverige. Åtgärden drabbar inte de etablerade apoteken, däremot bantas personalstyrkan vid företagets huvudkontor.

Ett knappt år efter etableringen av det första apoteket på Hornsgatan i Stockholm väljer apotekskedjan Boots nu att bromsa sin expansion i Sverige. Tanken är nu i första hand att man ska fortsätta driva de åtta apotek som nu är öppnade och att även öppna de som är på gång.

Företaget bantar organisationen vid huvudkontoret med fem personer, samt ytterligare ett antal konsulter.

– Den svenska apoteksmarknaden blöder i dag och eftersom det finns en stor osäkerhet kring utvecklingen vill de internationella investerarna inte lägga in mer pengar utan väljer istället att lägga dem på andra marknader där de får bättre avkastning. Nu är vårt mål istället att vårda det som vi har startat, säger Lennart Axelsson, vice vd vid Boots, som själv är en av dem som kommer att beröras av nedskärningarna.

Han menar att samtidigt som avregleringen av marknaden har gett bättre tillgänglighet och bättre service, vilket var målet, är de ekonomiska betingelserna för att driva apotek bland de sämsta i Europa just nu.

Enligt Lennart Axelsson ligger den tidigare planen att starta 100 apotek inom en treårsperiod nu på is.

Detta trots att man behöver komma upp till den nivån för att kunna konkurrera med exempelvis Apoteket AB.

Han konstaterar dock att det inte bara är Boots som har en tuff situation just nu utan det är ett mer generellt problem som rör de flesta kedjor. För att företag ska våga investera behöver marknaden också få stöd från politiskt håll.

– För att vända utvecklingen måste regeringen ta tag i de strukturfrågor som just nu hämmar branschen och öka möjligheterna till bättre marginaler, säger Lennart Axelsson.

Enligt Per Geber, vd för Boots i Sverige, ska inbromsningen inte ses som början till slutet för Boots i Sverige.

– Vårt fokus ligger nu på att stödja våra befintliga apotek. Vi har en fortsatt stark tro på Boots koncept och varumärke, och vi fortsätter att utveckla det för att bli en ledande aktör i Sverige, säger Per Geber.

Mest läst